Tidens Tendens

Dansk sangskriver kører på hakkende 70'er-dampe

Album / Mads Fisker
Udgivelse D. 20.03.2020
Esben Suurballe Christensen

Mads Fisker forsøger stædigt at overbevise med sit gør-det-selv projekt. Et lidt for traditionelt håndværk, men fundamentet er bærende

Der er såmænd intelligente og velspillede fiksfakserier nok på Mads Fiskers andet album. Endda nogle, der viser sig både at være vandtætte og i vater. For eksempel er den CV Jørgensenske ”Du skred bare” ligefrem, vellydende og swingende. At den lugter endda lidt for meget af trompetbukser, bakkenbarter og strikkede undertrøjer opvejes af, hvor velspillet det bliver leveret. Det samme kan siges om ”Langsomt forbi”, der endda får selskab af en herlig wah-wah-guitarpedal og et forløsende godt omkvæd. De er ellers ikke allestedsnærværende.

Det mere tilnærmelige af Bisses kunstneriske univers kan også høres på Tidens Tendens. Især i de skæve, finurlige ord, som dog af og til ironisk forstyrrer den dybde og meningsfuldhed, man kan ane er på spring til at skinne igennem.

Der er lyden af en svunden tid. Tænk Povl Dissing. Tænk Niels Skousen. Og som sådan endnu end ikke i nærheden af inspirationskildernes håndværk. Det er der simpelthen for få alvorlige udsving til. Selvom det har været ambitionen. ”Hvorfor sidder vi bare her?” er for eksempel ikke specielt iørefaldende eller original. Det er hørt så mange gange før. Bare bedre.

Det hele bliver generelt et 33 minutters gennemsnitligt mid-tempo-byggeprojekt. Og ikke for alvor et hus, der stikker alt for meget ud på den musikalske villavej, selvom der er nogle interessante farvevalg på nogle af gavlene. Men fundamentet er bærende. Lidt endnu.