Nicklas Sahl
Unsolvable

Alting løser sig før eller siden – det er Nicklas Sahls debutalbum beviset på

Album / Warner Music
Udgivelse D. 07.08.2020
Josephine Andersen

På under tre år er 23-årige Nicklas Sahl gået fra at være et relativt ubeskrevet blad til at være den næstmest spillede danske artist på dansk radio. Førstesinglen ”Hero” udkom i april 2018, og siden da er det kun gået én vej for den unge Hadsten-gut. Op. Derfor er debutalbummet også om ikke længeventet, så i hvert fald ventet. For med hitsingle efter hitsingle, en velanmeldt ep og ditto koncerter er barren allerede sat højt og forventningerne store.

Nicklas Sahls debutplade har fået titlen Unsolvable og er en reference til musikerens egen livssituation, hvor alle 11 numre er små, indadskuende fortællinger om både at have overskud, blive klogere og have styr på livet og samtidig vakle på kanten, navigere i kaos og miste fodfæste i en evigt foranderlig tilværelse. Men selvom det uløseligt ligger til grund for den bagvedliggende musikalske proces, skinner det på ingen måde igennem på outputtet af selvsamme.

Et ekstra lag på produktionen

Nicklas Sahl er i vid udstrækning kendt for at kunne tryllebinde sit publikum ved hjælp af en guitar og sin blotte tilstedeværelse, og har man lyttet til hans ep Planets, er det også den rå, nedbarberede version, man får ind i øregangene. På Unsolvable er der derimod skruet mere op for produktionerne, for instrumenterne og for effekterne, hvilket tilføjer en ny dimension til det normalt ret nøgne udtryk, Sahl har repræsenteret.

Intronummeret og nyeste single ”Say It Back” har en let, næsten countryagtig vibe med blød percussion, hvor sangerens tidligere Nashville-sessions med de amerikanske sangskrivere Josh Kerr og Sam Ashworth virkelig træder igennem og leder tankerne hen mod et originialt Tennessee kids-nummer, ”Say Something”, ligesom ”A Friend Like You” også byder ind med en mere international lyd end tidligere hørt og passer perfekt til en køretur ud mod sensommersolnedgangen.

Men selvom Nicklas Sahl er i gang med at asfaltere vejen med internationalt hitpotentiale, har han ikke glemt, hvor han kommer fra, og er man mere til de nedskalerede historier uden et stort bagvedliggende arrangement, får man på både ”In the Window Frame”, ”Hey Julie” og titelsangen ”Unsolvable” små, autentiske fortællinger, der trækker fine tråde tilbage til de første spæde, fingerspillede akustiske melodier fra Sahls strenge.

Nogle albums kan man spille om og om igen, mens andre knap fortjener halvanden omdrejning. Unsolvable hører helt klart til i førstnævnte kategori, og er, til trods for titlen, særdeles godt løst.