Jacobløberhjemmefra
Lidt lys på tungen

Storslåede ambitioner og produktioner for en bedre stemme

Album / Selvudgivet
Udgivelse D. 03.07.2020
Jens Dræby

Det bliver kun sværere og sværere at høre Jacob Keinickes fortid i den undervurderede rapgruppe Fler Farver. Lige siden de første charmerende og drømmeagtige udgivelser fra Jacobløberhjemmefra har der været et tydeligt ønske om at lægge alle hiphop-fornemmelser bag sig. Stemmen kan Jacob dog ikke løbe fra, uanset om sangene fyldes med overdrevne effekter eller udtrykket nedtones til spoken word eller en sjælden omgang drømme-rap. Albummet Lidt lyst på tungen er ny start for Keinicke, der ellers har vist en dedikation til et udtryk, som på mange måder er dømt til kun at trives i indiekredse sammen med Guldimund og Den Fjerde Væg.

Der, hvor stort set hele udgivelsen føles både tæt på og langt fra at indfri de tårnhøje ambitioner i nogle dybt personlige, men også eksplosive sange, er mellem selve vokalen og den lidt overgjorte produktion. Den totale overflod af indfald kan let sammenlignes med Xander eller Stoffer & Maskinen. Vi bevæger os i en sær slags eksperimenterende pop-musik, der typisk finder sted, når sangskrivere eller producere har for mange idéer, de ikke kan udleve på andres vegne.

På en sang som "10" får vi en sød intro, der lyder som noget af det mere stilrene, Jacobløberhjemmefra startede med, pludselig indtræder percussion, basgang og et vokalfilter på Jacobs stemme, klaveret erstattes med synth og en halv snes effekter, for at vende tilbage til det søde, naive vers igen. Sangen bliver en af flere lagkager, med flere sange i én.

Albummet har nogle rigtig stærke pop-stykker. Eksempelvis "Hver nat" med sit massive hook, der indbyder til melodramatisk fællessang under festivalernes nattehimmel. Med sine fem minutter og 30 sekunder bliver et pragfuldt stykke pop formudret en lille smule af en ellers flot outro med klaver og strygere. Stort set det samme kan siges om "Vinterbarn", hvor vokalen også lyder til ikke at ligge klart nok i mikset. Det er næsten umuligt ikke at forestille sig sangene som kæmpe hits, hvis bare vokalen havde været mere poleret eller ganske enkelt fra en bedre sanger.

Jacobløberhjemmefra betræder nyt land på albummets lukker med sin helt egen udgave af en banger. "Kig Forbi" er en solid omgang stadion-synthpop i højt tempo, komplet med episke samples af krigerkald og opløftende opbygninger til en ret så genial Benjamin Havsk repetition inden for Jacobs barnagtige drømmeunivers. Sangen virker trods sit overraskende genreskift som en fornem afslutning på en episk selvransagende drøm, der desværre er, som drømme er flest. Det er så uhyre sjældent, at en drøm er interessant for andre end drømmeren selv, og på Lidt lys på tungen er der kun glimt af noget mesterligt inddragende.