En stor, lyrisk aften i Nørlunds selskab

Nikolaj Nørlund m. Band, Haveselskabets Have, Frederiksberg

Anmeldt af Ivan Rod | GAFFA

Jeg oplever det hver gang, jeg hører Nikolaj Nørlund live. Jeg ved godt, at han er en god sangskriver, men jeg bliver alligevel altid slået, som på ny, når han står der, live, på musikscenen og messer og synger: Hans tekster er vitterligt gode. Eminente, faktisk.

Det må være hans live-attitude og stovte nærvær, der ”åbner mig” for de lyriske kvaliteter i de fortællinger, hans sange består af. I hvert fald slår det mig endnu engang, søndag aften i Haveselskabets Have på Frederiksberg, at hans sange er raffinerede fortællinger, der alle formidles med sproglige finesser og fraseringer, der antyder eller vægter momenter, tanker, oplevelser, følelser eller udvekslinger, der skaber billeder.

Nørlund åbnede koncerten med ”Kongens Have”, fortsatte med ”Smuk mand” og kom siden igennem ældre og nyere sange – f.eks. et helt nyt nummer, ”Hverdag i paradis” – og sange som ”Ridset i panden”, ”Tolv buketter” og ”Den bløde milde nat”, og alle bekræftede de, at Nørlund har en ekstraordinær sensitiv sans for sproget og poesien. Hvilket hans samarbejde med Naja Marie Aidt og interesse for Michael Strunge også bekræfter.

To numre var ikke af egen avl – nemlig Nørlunds fordanskede udgave af Bob Dylans ”Standing in the Doorway” (på dansk: ”Grædende i døren”) og hans engelsksprogede versionering af afdøde Townes Van Zandts ”Waiting Around to Die! (tidligere indspillet og udgivet med Nørlunds band Rhonda Harris) – men også de bekræftede sansen for det poetiske. Og for fortællingerne!

På scenen i Haveforeningens Have var Nørlund flankeret af Adi Zukanovic på keys, Jeppe Brix på guitar, Jakob Høyer på trommer og Anders ”AC” Christensen på bas – et top notch set-up. Og kombinationen af et eminent materiale af egen avl, eminent lånemateriale og teknisk, lyrisk og i det hele taget kunstnerisk kvalitet på alle instrumenter – og muligvis endda det, at vi andre nu igen kan komme ud og høre live-musik – gjorde præstationen og oplevelsen deraf helt speciel.