Varm balance på slap line

Jonah Blacksmith, De Grimmeste Aftner, Aarhus

Varm balance på slap line

Anmeldt af Andreas Vedel Jensen | GAFFA

Folk- og countrybandet fra Thy, Jonah Blacksmith, gæstede fredag aften ”De Grimmeste Aftner”. Scenen foran de dybgrønne træer skabte rum for en stund på en lun midsommeraften i Brabrand. Dog var bandets vanlige syvmandsbesætning skåret ned til tre. Det var således Jonah Blacksmith Trio, der sammen med et engageret publikum tog en tur gennem bandets mest populære numre. Publikum tog varmt imod sættet, herunder et par spritnye numre samt en enkelt Dolly Parton-klassiker, fremført af en vis Clara.

Aftenens koncert med Jonah Blacksmith Trio syntes at være underlagt et nedbarberingsprincip. Gruppen Jonah Blacksmith består normalt af syv overordentligt dygtige musikere fra Thyegnen. I deres samspil, særligt under livekoncerter, kan de få folk-country-musikkens ånd til at gløde og med den indfange publikum hele vejen. Denne aften mødte vi trio-udgaven af Blacksmith-truppen med tre af bandets medlemmer; de to frontmænd og brødre Simon og Thomas Alstrup, samt fætteren Jon Kjeldsen.

Blød start

Det var en succesfuld aften med de tre sympatiske thyboer på scenen. Der var meldt udsolgt på de maksimalt tilladte 500 billetter, og den bløde græsplæne foran scenen var blevet indtaget af et siddende publikum. Om end det er restriktionerne, der påbyder, at man skal sidde, i såkaldte ”egne smittegrupper”, så virkede det tydeligvis som om, at dette fungerede godt.

Efter en kort salut på thybomål om endelig, langt om længe, at være blive lukket ud på en scene igen, lagde Jonah Blacksmith Trio ud med ”Once You Love”. Nummeret slog blødt tonen an for de kommende numre, og steg, i tråd med folk-traditionen, varmt, hjerteligt og lovende i intensitet. Sangen blev fulgt op af de to mest streamede numre, ”Honey” og ”Monsters”, hvor de tre familiære musikere demonstrerede den akustiske guitars, banjoens, pianoets og elguitarens egenskaber og betydning for bandets lyd.

Show, don't tell

Hvert nummer blev præsenteret uformelt, gennem en åben samtale mellem de tre familiemedlemmer og dernæst fremført af de tre professionelle arvtagere af en, måske unik, familietradition i Thy. Sangene handler alle om det oplevede liv og de muligheder, livet rummer. Om hvilket aftryk vi hver især vil efterlade os, som i det nye nummer ”Stories”. Eller et fokus på de muligheder, der ligger lige foran vores fødder, som i sangen ”Dreams”.

Budskabet var klart, hvilket også kom til udtryk hos publikum, hvis følelser og hånd-i-hånd-vibe nærmest var til at tage og føle på. Den gennemgående røde tråd i numrene såvel som i selve bandnavnet er respekten og historierne fra og om bedstefaren, der altid bar respekten, ydmygheden og musikken i sit hjerte, såvel som i sit virke.

Netop at gribe de muligheder, der kommer, fik vi set komme til udtryk midt i sættet, idet trioen inviterede aarhusianske Clara op på scenen, hvor trioen med Clara i front spillede en yderst velklingende version af Dolly Parton-nummeret ”The Grass Is Blue”. Efterfulgt af nærmest stående, dog siddende applaus.

Perlekæde

Om end det var gode numre, der nogle gange fik lidt hjælp fra ”Bonnie”, gruppens båndoptager med tidligere instrumentoptagelser, så kan trioens performance i sig selv ikke måle sig med, når hele syvmandsbesætningen står på scenen. Vi fik dog en række indtagende numre, der blev sympatisk præsenteret i et godt samspil med et engageret og flere gange taktklappende og piftende publikum.

Det samlede band Jonah Blacksmith (og helt sikkert også trioen) er i stand til at levere en musikalsk rejse, hvor professionalisme og glæde smelter sammen med sættets numre. Denne aftens sæt bar dog mere præg af en fælles genkendelighed, fremført gennem en række forskellige numre. Men dette virkede tilsyneladende til at fungere for både publikum og band.

Under den afsluttende, bragende applaus fra publikum, kom det takkende fra scenen, at ”jeg håber, at I har hygget jer med Jonah Blacksmith på slap line”. Og det var min opfattelse, at publikum som helhed havde haft en god koncertoplevelse.

SÆTLISTE

Once You Love

Honey