Hurts
Faith

Lunken og hurtigt glemt

Album / Lento Records
Udgivelse D. 04.09.2020
Kristofer Hadodo

Den meget alvorsfulde engelske synthpop-duo Adam Anderson og Theo Hutchcraft introducerede sig selv for verden i 2010. Selvom jeg inkluderede det storslåede debutalbum på min årlige liste over årets bedste plader, blev min interesse for gruppen hurtigt afkølet. Hvorfor? Allerede på det andet album, Exile fra 2013, mistede Hurts sin attraktion.

Svulstige ballader blev stablet oven på hinanden, heftige forsøg på at opnå effekter faldt til jorden, og resultatet blev en mindre gaben. Spol frem til 2020: Anderson og Hutchcraft er tilbage med deres femte album. Du genkender straks den sobre sangstemme og de statelige og seriøse anslag. Det samme gælder for Hurts' svaghed for ballader. Det er fem år siden, at en Hurts-single blev opført på en officiel hitliste. De fire singler, der hidtil er frigivet fra Faith, har ikke ændret dette, på trods af at både "Voices" og "Somebody" har et ret godt schwung. Balladen "Redemption" er derimod en flad sag. Hvorfor blev "All I Have to Give" ikke udgivet i stedet?

Jeg kan med sikkerhed sige, at jeg kan høre, hvordan Hurts på Liar er inspireret af Phil Collins' "In the Air Tonight" (det er en kilde, du skal respektere), og at de aldrig ville have været i stand til at arrangere "Suffer" uden at låne så tydeligt fra Depeche Modes "I Feel You" og "Walking in My Shoes" (heller ingen dårlige kilder). Selvfølgelig har Hurts også sine egne ideer. I både "Numb" og "Fractured" laver de en eller anden form for electrosoul med r&b-touch, mens "Slave to Your Love" og "White Horses" (albummets to længste sange) er solid synthpop uden dikkedarer.

Dybest set er lyden intakt. Det burde blive værdsat. Men på trods af nogle lyspunkter føles Faith lunken og hurtigt glemt. Albummet ville nyde godt af en brutal uptempo-sang, en kontrasterende gæstevokalist eller en uforudset afbrydelse eller udbrud på to eller tre sekunder.