Skt. DeLarge byder op til solnedgangs-road rage

Skt. DeLarge, Uhørt Festival, Vesterbro, København

Anmeldt af Adam Bouttai | GAFFA

Helgen og psykopat, bedre korrelation kan der nærmest ikke være ud over pendanten: luderen og madonnaen. Skt. DeLarge navnet er direkte løftet fra Anthony Burgess' dystopiske kultroman A Clockwork Orange. Det er historien om en djævel, der får voldens svar på antabus i form af et alternativt hvidt snit. En fortælling om psykopati og masochisme og en djævelsk hovedkarakter, man som publikum i sidste ende føler sympati med. Humlen i fortællingen er, at DeLarge er en afspejling af verdens tilstand, og det er sådan cirka der, at Skt. DeLarge som landets næste hardcore-rapper er født i dette herrens år 2020, hvor kunsten om noget efterligner virkeligheden.

Spotify-æteren bliver hypermaskuliniseret på fredag

Konteksten er passende. Med mindre end 3000 plays på Spotify er Skt. DeLarge uhørt. I en industribygning, hvor krakeleret puds på industribygningens betonvægge giver rave-patina.

Som endnu et stjerneskud fra Sonic College i Haderslev er Skt. Delarges musikalske univers noget, der i den grad kan stå til måls med det tekstuelle. Volume Scenens konferencier lover, at det bliver højt, og det gør det. Trøjen smides øjeblikkeligt med bar overkrop til følge af Skt. Delarge ene mand bag sampler og mikrofon(er). Samplemaskinen afspiller Corona-host, mens subwooferen bygger op med subsonisk vanvid. Et skrig. Det er sjælens mørke indre, der er ved at udforskes. Mette Frederiksens nedlukningsrøst på sampleformat åbner op for ”Undtagelsestilstand.Wav”.

Skt. Delarge gør publikum kunsten efter og befinder sig siddende under åbneren, hvilket dog ikke varer længe, inden at subwoofer-arsenalet kan stresstestes. Derfra rammer en parade af endnu uudgivne tracks fra den kommende ep, der rammer Spotify-æteren på fredag med den massive produktion ”Invitation”. Tracket inkorporerer et fint og tungt temposkift til at indgyde mest mulig vildskab i sine lyttere. Det er med andre ord et nummer, der skal skamlyttes i myldertrafikken, når klokken slår weekend fredag eftermiddag.

Maskulin hofnar i Ex on the Beach

I løbet af den halve time lange koncert dykker Skt. DeLarge dybere ned i mørkets indre, med lige dele samtidsfortælling og higen mod det himmelske med subsonisk drivkraft. På ”Mærk mig” ryger der a cappella fortælling, hvor der uddeles læsterlige fuck-fingre til sponsorerede Gucci-caps og leveres sproglige guldkorn såsom "eskapistisk eskapisme”. Dobbeltkonfekt har sjældent fungeret så godt, når det leveres i et sønderlemmende og ubesværet flow.

”Hovedpine” bygger op til et gedigent trap drop, hvor energien blandt både artist og publikum topper foreløbigt. Det er det tætteste på industrihus-rave, man kommer i siddende tilstand, med trap-præstationsfremmende virkemidler og et anlæg sat til at afspille på lydstyrke 11.

”Maskulin” vækker samklang i de bobbende hoveder blandt byens skatere, mødre og andet vesterbrogensisk godtfolk. Danmark er først blevet suspekte og er nu klar til at gå i fuldstændigt hyper-maskulinitets road-rage-mode med Skt. DeLarge. Nummeret er umiddelbart DeLarges stærkeste udgivelse hidtil og imponerer særligt gennem en eksplosiv outro, med både growl og lavfrekvens lækkerhed om patriarkens vilkår som blowjob-hungrende bæst. Skt. DeLarges rim er hårde, men aldrig fornedrende.

Det til trods, så er hypermaskuliniteten altoverskyggende. Det er den type hverdagspyskopati man kunne finde i SkørMand-projektet, og om noget en kende hårdere i udtrykket end Suspekts ”Mand 2.0”. Skal det være alfa, så lad det være alfa. Med velplacerede og velvalgte samples. Som eksempel kan nævnes Johanne Schmidt-Nielsen, der kommer med en dessin til Kristian Thulesen Dahls maskulinitet.

Et andet eksempel er en ganske indforstået sample fra en Ex on the Beach-releasefest, hvor en ung paradiso skal have holdes tilbage fra at rive hovedet af en med-paradiso i konfirmandhabit. Nogle gange er det eneste, der fraholder en ung mand fra en voldsdom, kvaliteten af overvågningsoptagelserne.

Skt. DeLarge afslutter sikkert med ”Hofnar”, der blender det bedste af undergrundshiphoppen med mere kommercielle virkemidler såsom Gilli-autotune. Industribygningen rappes op fra slap uden mikrofon i bedste poetry slam stil med ordenen ”Det handler om at blive kigget på – Tag, hvad man kan få”. Skt. DeLarge har måske ikke nået saliggørelsen som helgen endnu, men der er trods alt stadig nogle dage til, at debut-ep'en udkommer.

En lettere mudret vokal i åbningssekvensen samt en samplemaskine, der ikke vil som artisten under afslutningen og et publikum, der (desværre) ikke må gå fuldstændigt apokalypsa-bersærk holder denne koncert fra at ramme de helt høje tinder. Men som det er kutymen ved Uhørt, så er morgendagens stjerner kun en koncert og en albumudgivelse fra at få Danmark til at stå på den anden ende.

Tør, hvor andre tier

Uden at skulle redegøre for politiske indvendinger i koncertens indhold, så er Skt. DeLarge en rapper, der tør, hvor andre tier. Det bedsteborgerlige Danmark skal kunne få søndagskaffen galt i halsen, fordi DAB-radioen er blevet stillet på den forkerte frekvens. Det er dét, hiphop skal kunne. I en tid, hvor hiphoppen er blevet nogenlunde blødgjort af diverse pop-virkemidler, så er det dejligt forfriskende med en kunstner, der kan skabe en larger-than-life persona. Det er selvophøjende uden at være fornedrende.

Hanne-Vibeke Holst kommer efter min vurdering ikke til at skrive et vredt læserbrev, men hvem ved? Det er et samtidsbillede af en syg tid, med en betydeligt mindre tilgivende persona end allesteds-samplende Bisse. Med en sådan ny persona-opbygning vil Skt. DeLarge være en af den type artister, der vil definere og defineres af post-corona verdenen. Det er et univers, hvor det handler om at kneppe til lyden af dommedag.

Der er lige dele East Coast aggressivitet og Atlanta-trap-sindssyge i de sample-tunge produktioner, der særligt gør brug af temposkift, uden at musikken i sig selv fremstår tung. Den energiske scenepræstation vidner samtidigt klart om en artist, der kommer til at stage-dive over scenekanten i nærmeste fremtid, mod svedige menneskemængder, der synger med på Skt. DeLarges samtidsfortællinger om tiden før, under og forhåbentligt snart, efter corona.

”Undtagelsestilstand.Wav”

”Invitation”

”Royalist”