Mellemblond
Solregn

Rockpoeten er gået i coronaeksil med spartansk udgivelse

Album / Møs Møs
Udgivelse D. 11.09.2020
Jan Opstrup Poulsen

Mellemblond alias sanger og sangskriver Kristoffer Munck Mortensen har som rigtig mange andre siddet under coronaens nedlukning og tænkt sit. Og vi kan med garanti forvente en regn af album, der tager udgangspunkt i den tilstand, som vi har lært at kalde corona.

Solregn tager Kristoffer Munck Mortensen et nyt greb i brug i denne sammenhæng, hvor han genfortolker tidligere sange ud over de nyskrevne. Det giver pludselig sangene en helt ny betydning, når man tænker isolation og social distance ind i dem. Og for helt at ramme det nye udtryk er albummet akustisk og indspillet sammen med jazzmusikeren Nils Bo Davidsen, der håndterer kontrabas og lidt cello.

Og stemningen rammer da også rent i ”Levende stemmer”, hvor Kristoffer Munck Mortensen hører solsorten og stemmerne gennem et filter. Helt tæt på og alligevel uden for rækkevidde. Her træder den stærke rockpoet i karakter og giver liv til en oplevelse, som vi alle har haft. Og i genfortolkningen af rocksangen ”Mørkt stof” får sætningen ”Jeg kan ikke rumme det/men det rummer mig” helt ny betydning, mens melodien fremstår skarp i en underspillet blues.

Med den markante kontrabas og Kristoffer Munck Mortensens tilbageholdende vokal helt i forgrunden bliver Solregn på sin vis et visealbum i sin akustiske og spartanske indpakning, som det fornemt indrammes i titelsangen. Og her demonstrerer Kristoffer Munck Mortensen sin fine sans for det poetiske, der udgør kernen i en vise. Og for at blive i denne tradition, så er der masser af længsel og vemod i sangene, der alle lyder lidt som en fortabt drøm. Her kan han sagtens være med på den store nordiske tradition med ”Sommerdrøm”, der klinger smukt og længselsfuldt.

Muligvis for at tilføre dette fortolkende album noget merværdi eller bryde isolationen er Kira Skov inviteret med duetten ”Vildrede”, og det lyder selvfølgelig perfekt, når deres stemmer mødes i den velkomponerede sang, selvom det på ingen måde er nødvendigt for et album, der i forvejen har fundet sit tempo og udtryk. Men en form for bonus er Kira Skovs skrøbelige vokal altid, og ”Solregn” er et album, der har sit blik fast rettet mod vores egen og hele verdens skrøbelighed. Netop som en verden set gennem solregn.