En stjerne in spe med international karakter

Calby, VoxHall, Aarhus

Anmeldt af Josephine Andersen | GAFFA

Calby. Navnet klinger internationalt, og det samme gør musikken, men bag kunstnernavnet finder du danske Mik Thybo. De sidste 15 år har Mik både udgivet musik i eget navn og produceret for andre kunstnere, blandt andre Patrick Dorgan, men i 2019 brød han for alvor igennem på den danske musikscene under navnet Calby med nummeret ”The Everyday Bit”. Og netop som Calby (og band) var klar til at pakke instrumenterne i tourbussen og besøge spillestederne, så verden pludselig anderledes ud. Livemusikken blev sat på standby, men til gengæld har nedlukningen givet ekstra god tid til at finpudse live-setuppet.

Koncertformatet er af gode grunde ikke, som vi kender det. Aftenens show i Aarhus er delt i to koncerter og er gået fra det klassiske stående format til en mere intim sid-ned-oplevelse for cirka 200 gæster pr. show, og selvom man sagtens kunne ønske sig, at alt blev som før, så ligger der altså også nogle ganske forrygende og nærværende oplevelser og venter i coronakoncerterne, heriblandt aftenens tidlige koncert.

Mere end et enkelt hit

Hvis man leder efter Calbys musik på sin foretrukne streamingtjeneste, dukker der tre numre op. Køber man billet til en af hans koncerter, får man heldigvis lidt mere for pengene. Mere præcist 12 numre, der bevæger sig i krydsfeltet mellem soul, pop, americana og roadtrip-rock og tilsammen danner det perfekte tidløse lydtapet til en regnvåd fredag i september.

”Be That Guy” står øverst på sætlisten, og mens Calby sidder ved tangenterne, falder der ro over salen, der hurtigt trækkes ind i musikken. Her er ingen fancy synthesizer eller looppedaler, ej heller computerkonstruerede beats eller overdimensioneret AutoTune-effekt. Calby spiller musik, som da far var dreng, med ægte instrumenter og hele baduljen. Bandet bagved består af Frederik Scharff på de sort/hvide tangenter, Mark Falgren ved trommesættet og Magnus Larsson på bas, mens Mik Thybo selv er at finde ved klaveret og med en guitar over skulderen.

Herefter bliver publikum budt velkommen til Calbys første koncert i Aarhus (her må jeg dog lige korrigere, da han faktisk spillede en solokoncert tidligere på sommeren til De Grimmeste Aftner i Brabrand – også en fremragende oplevelse), inden koncerten glider videre over i et af de tre velkendte numre, ”The Million Dollar Song”.

Og sådan fortsætter koncerten med en blanding af små anekdoter og pokkers velspillet musik. Sange om bodegahistorier, mennesker, man dybest set ikke kan lide, verdens tilstand og livets generelle gang, og fællestrækket for alle sangene er det funky, soulede lag, der ligger oven på numrene, som frosting på en cupcake.

Skal man alligevel kradse lidt i glasuren eller lægge et ekstra tykt lag på, om man vil, så kunne flere af numrene godt toppes op med en gospelkorsanger eller to, da der ad flere omgange går lidt for meget boyband-kor i den, som ikke helt flugter med den musikalske linje, og i samme åndedrag kan nævnes, at de strygere og blæsere, der indgår i studieindspilningerne også ville pynte gevaldigt live, om end det nok ikke havde været forsvarligt at stille alle de mennesker på én scene i aften.

Cirka midtvejs i koncerten efter nummeret ”Married to Jesus”, der i øvrigt er en stærk kandidat til at blive næste single, følger et par sange, hvor den ellers meget stringente røde tråd kommer lidt ud af kurs, og hvor sangene og de direkte overgange imellem bliver en anelse slørede. Det bliver dog rettet op til sidst på ”Burnout”, der vel må siges at være Calbys største hit indtil videre, og som også bare er et bragende godt nummer, der virkelig ville få folk op at stolene, hvis de da måtte. I stedet sidder alle på deres nøje udpegede og udvalgte pladser og klapper i trofast takt til sangen, inden aftenen sluttes af med et ekstranummer.

Det var alt. En lille time i dejligt selskab. Calby kommer med noget, der ellers ikke er på den danske musikscene i øjeblikket. En genrehybrid, der både leder tankerne hen på 60’er-soul, Bruce Springsteens guitar, James Morrisons fraseringer og Gregory Porters jazzlyd. Et sammensurium af international inspiration, lyde og indtryk – alt sammen forenet i en dansk mand ved navn Mik.

Sætliste

Be That Guy

The Million Dollar Song