Roger Waters
Us + Them, soundtrack, 2cd

Roger Waters: Fortsat ild i den gamle kæmpe

Album / Sony Music
Udgivelse D. 02.10.2020
Henrik Friis

Gigantiske visuals, udklædte børnekor og musikere på scenen. Flyvende oppustede Trump-lignende svin og grumme billeder og filmklip af en skævvredet verden. Alt sammen vigtige elementer i den store total-oplevelse, Roger Waters bød på, da han i 2018 besøgte Herning og København med tre koncerter som del af sin Us + Them-verdens-turné.

Alt det kan umuligt koges ned i et soundtrack som det, der nu udkommer samtidig med en dvd/BluRay-optagelse fra turneen. Selvfølgelig. Men for Floyd-fans er det alligevel svært ikke at tage denne udgivelse til sig. Good old Roger (nu 76 år) har stadig noget på hjerte, og efter at have turneret de foregående år med henholdsvis hele The Dark Side Of The Moon og The Wall, var Us + Them-turneen ikke bare en best of-turné, der skulle skumme fløden, men derimod en bidsk, udfordrende og opdateret kommentar til den aktuelle verdensorden. Is This The Life That We Really Want?, som titlen på hans 2017-album ledende spurgte os, med druknede flygtningebørn og fraser som ”Picture a leader with no fucking brains” på den indre nethinde.

For tykt? Ikke for de mange tusinde tilskuere her i Amsterdam. Eller dengang i Danmark. Og hvor bliver man dog mindet om det, store koncerter også kan – midt i en corona-tid...

Der er naturligt (tomgangs)passager her, hvor scenefokus er på det visuelle. Og der er efterhånden også flere koncertudgaver ude af mange af sangene – her gamle numre helt tilbage fra Meddle, der gengives til noget nær mindste detalje – inkl. Dave Gilmours guitar-soloer og sounds (på det område er den interne respekt usvækket). Men: hvis man kan lide kommenterende musik som "Welcome to the Machine" og Animals’ krasse udstilling af egoisme og grådighed m.v., så man ty til Waters nu om dage. Lige som de tre nye kommenterende numre også passer rigtigt godt i helheden. På den måde har veteranens tonesprog jo heller ikke forandret sig mange millimeter. Og som han også siger: Wish You Were Here. Vi kan stadig nå det. Sammen.