The Rolling Stones
Steel Wheels Live

Firserfinale i fin form

Box / Universal Music
Udgivelse D. 25.09.2020
Espen Strunk

1980’erne var muligvis ikke The Rolling Stones’ stærkeste årti – men de sluttede det af med maner, da de i kølvandet på 1989-albummet Steel Wheels tog på deres første turné i syv år. Turnéen var den sidste med Bill Wyman på bas og bandets hidtil længste – og den er tidligere dokumenteret ad flere omgange. Først på livealbummet Flashpoint, som samlede optagelser fra forskellige stop på turen og siden med dvd-udgivelsen af én af de i alt ti koncerter i Tokyo Dome, Japan, i februar 1990.

Umiddelbart inden havde de britiske bluesrockere afsluttet den første, amerikanske del at turnéen med tre shows i Atlantic City Convention Center, New Jersey – og det er herfra, vi nu får en udgivelse i flere formater. Man skal være større Stones-fan, end jeg kan kalde mig, for at svinge sig op til den store begejstring for firser-Stones. Men selvom bandet holdt op med at være skelsættende pladekunstnere for mange år siden, har de nu alle dage leveret varen live – og nærværende optagelser er ingen undtagelse.

Særlig sjovt bliver det, når der undervejs i sættet kommer gæster på scenen. ”Vi mødte de her fyre, da vi spillede et job med dem i Los Angeles. De har fulgt os lige siden i deres gamle, ramponerede varevogn, og de er kommet hele vejen hertil for at få deres tatoveringer tegnet op”, proklamerer Jagger – og får så selskab på scenen af Axl Rose og Izzy Stradlin fra Guns n’Roses til en sjælden liveversion af Beggar’s Banquet-skæringen ”Salt of the Earth”.

Det er en lille stjernestund, som synes særligt signifikant, fordi netop Guns var de mest markante arvtagere efter Stones. Og hvor Stones’ storhedstid var fortid i ’89, var Axl & co. til gengæld på toppen på det tidspunkt. Det er således et meningsfuldt generationsmøde, som her finder sted – og tilsvarende god mening giver det, da Stones senere i sættet genbesøger deres bluesrødder med ”Little Red Rooster” og ”Boogie Chillen” og får selskab af både Eric Clapton og John Lee Hooker.

De mest inkarnerede fans kan vælge at investere i den store boksversion, som foruden Atlantic City-koncerten på cd og Bluray inkluderer en disc med fem ”rare performances” (fra Toronto og London) samt en dvd med en af Tokyo-koncerterne. I øvrigt, og fornuftigvis, en anden koncert end den, som udkom som del af bandets From the Vault-serie for nogle år siden.