Nick Cave
Idiot Prayer: Nick Cave Alone At Alexandra Palace

Sangskatten genbesøgt på sublimt soloalbum

Album / Bad Seed Ltd.
Udgivelse D. 20.11.2020
Espen Strunk

Da Nick Cave i sommeren 2020 streamede en solokoncert – uden publikum – fra London, føltes det på én eller anden måde som mere end blot endnu en liveoptagelse med en populær musikstjerne. Ikke alene var omstændighederne usædvanlige og scenografien skarp – Cave alene i det smukke Alexandra Palace, i pandemiens skygge. Selve sangene fremstod også særdeles stærkt og vedkommende i de nye, nøgne soloarrangementer. Personligt havde jeg oplevelsen af for første gang i lang tid rigtig at lytte til nogle sange, som for manges vedkommende for længst var blevet en selvfølge; en så indlysende del af mit private lydspor, at jeg næsten havde glemt hvorfor.

Nu er koncerten så ude som livealbum, og godt for det. For her hører vi en sangskriver, som med både følsomhed og autoritet adresserer aspekter af eksistensen. I poesiens ofte uudgrundelige og flimrende – og derfor sælsomt sandfærdige – sprog: klaverbårne sangforedrag så krystallinsk klare og veldoserede, at disse sange sjældent har stået stærkere end netop her. Cave har, om nogen, ritualiseret koncertsituationen og dyrket det særlige, sitrende rum mellem publikum og kunstner. På Idiot Prayer er der en anden slags dynamik på spil; mere introspektiv, men ikke nødvendigvis mindre medrivende. Her er Cave alene med sine sange, og det lyder, som om at han genopdager og finder ny mening i dem undervejs.

Lidt oversete sange som ”Palaces of Montezuma” og ”He Wants You” får nyt liv her, ligesom vi får forbilledlige fortolkninger af flere sange fra mesterværket The Boatman’s Call. Hertil kommer ”Waiting for You”, et højdepunkt fra sidste års Ghosteen, ligesom vi minsandten får en helt ny sang i skikkelse af ”Euthanasia”. Cave har ofte sagt, at hans sange er som børn for ham. Hvis vi skal fastholde den analogi, må dette siges at være seriøs kvalitetstid med ungerne. Åndeløst smukt, uafrysteligt stærkt.