Sangene holder også med De Nye Hellig 3 Konger

Love Shop 3, Musikhuset, Rytmisk Sal, Aarhus

Allerede fire måneder før, Covid-19 lukkede Danmark ned, annoncerede Love Shop en siddende turné, for første gang i det såkaldte Love Shop 3-format med kun tre medlemmer: Sanger, sangskriver og akustisk rytmeguitiarist Jens Unmack, guitarist Mike Vandborg og keyboardspiller Mikkel Damgaard. Og altså uden bassist Nis Tyrrestrup og trommeslager Thomas Duus. Touren skulle dog have fundet sted i foråret og blev derfor udskudt grundet førnævnte pandemi, men lineuppen fungerer umiddelbart fremragende til de nuværende corona-restriktioner, hvor alle, der går til koncert, jo skal sidde ned, i behørig afstand.

Jens Unmack har tidligere på været på lignende turnéer, hvor han enten solo eller sammen med Mikkel Damgaard har fremført både Love Shop-sange og numre fra sine tre soloalbum udgivet i årene 2005-2009. Den nye konstellation er altså en slags mellemting mellem Jens Unmack solo og Love Shop i den velkendte form, og sådan lyder den også. Sangene er sat ned i tempo, ofte omarrangeret og skrællet forholdsvis ind til benet, så der er fuld fokus på Unmacks stemme og yderst velskrevne tekster.

Samtidig sørger Mika Vandborgs meget melodiske guitarspil med diverse effekter og Mikkel Damgaards alsidige tangenter og brug af rytmeboks på udvalgte numre for, at vi får lidt af bandfornemmelsen fra Love Shop – ”uden at vi smadrer det hele, som vi plejer at gøre, altså på den gode måde, ikke som på Kunstakademiet,” som Unmacks skælmsk siger med henvisning til den aktuelle debat om den såkaldte rematerialisering af/hærværket mod (vælg selv) Frederik den 5.-busten fra Det Kongelige Danske Kunstakademi.

Love Shop 3 lægger ud med tre sange fra Jens Unmacks solokarriere, hvor både ”Aftenland” og ”Film vi har set” fremstår næsten smådystre i de langsommere versioner, ikke mindst fordi Mika Vandborg spiller tung el-bas i sidstnævnte. Men når Unmack synger om ”bowlinghaller i brand”, giver det jo også fin mening med en mørk tone, og sangene holder stadig hele vejen. Det samme gør Love Shops ”Leve er at dø med stil” med smuk bottleneck-slide-effekt på Mika Vandborgs guitar og den vuggende ballade ”Skøjteløb på Bagsværd Sø”, hvor sidstnævnte bliver fremført ret tæt på orignalversionen. I øvrigt en af Love Shops allersmukkeste sange. Både isen og skøjteløberne står klart for mit indre blik, når Mika Vandborg lader guitaren synge.

Sjette sang er en nyskabelse. Unmack har oversat sangen ”Du bist alles” af Woods of Birnam fra den tyske succes-serie Babylon Berlin, som jeg desværre må tilstå, jeg ikke har set – det har Mikkel Damgaard dog heller ikke, og Mika Vandborg kun første del. Sangen har jeg aldrig hørt før, men den er meget smuk og lyder godt på dansk – og bliver fortolket, fordi den ifølge Unmack er helt igennem u-ironisk, og det foretrækker han, at sange er – modsat et vist aarhusiansk orkester og et københavnsk band med en tostrenget bassist, som han drillende siger.

Uironisk er den smukke solokarrieresang ”Skovens dybe stille” også. Mange har nok søgt ud i naturen under pandemiens første hærgen i foråret – en af de få ting, man måtte dengang. Jeg gjorde det, og det gør jeg stadig med jævne mellemrum, og når Unmack synger, kommer skovens ro tilbage til mig, her midt i storbyen. Stærkt, også med et lille citat fra ”Kvinde min”.

”Vi har lige spillet i Arena Fyn, og vi fandt ud af, at vi er et arenaband, så her kommer et arenarocknummer,” smiler Unmack, og bandet sætter gang i ”Redningsklar”. Lige netop denne sang er dog den eneste i aften, der ikke helt fungerer, mest fordi den minder en del om originaludgaven, komplet med genkommende keyboardfigur og beats, bare spillet en tredjedel langsommere. Det virker en anelse gumpetungt. I øvrigt er Arena Fyn vist eneste gang, bandet har spillet i en arena til dato, i hvert fald som hovednavn. Og det kan de så takke corona-afstandskravene for.

Ellers er resten af koncerten en fornøjelse, hvor et af højdepunkterne er ”Love Goes on Forever” med et helt tyst omkvæd. Gasolin’s ”Langebro” bliver fremført som ofte før med en intenst syngende Unmack, og aftenens sidste cover er den fine Thåström-oversættelse ”Fremmed overalt”, som Unmack også spillede på sin soloturné for to år siden, hvor der i øvrigt er en del gengangere i aften.

Noget overraskende får vi ikke Love Shops første og største hit, ”En nat bliver det sommer”, men til gengæld kommer vi, som allerede antydet, godt rundt i både Love Shop og Unmacks bagkatalog, hvor især de sjældent spillede Unmack-solosange er kærkomne genhør. Love Shop-numrene er primært de mere kendte af slagsen, men som sagt ofte omarrangerede på kreativ vis.

Det er lige før, jeg kommer til at udnævne Unmack, Damgaard og Vandborg til Hellig 3 Konger, men det nærmer sig selvfølgelig blasfemi, for Hellig 3 Konger var jo Unmack og afdøde Hilmer Hassig og Henrik Hall – kernen i første del af Love Shops karriere, før pausen fra 2004-2009. Men også i denne nye trioform funkler Love Shop. Dog skal det blive godt at høre dem igen i fuld besætning, og det lovede Unmack også – ”Vi ses på den anden side”, var hans sidste ord til publikum. Hørt.

Hvis du tager mig med (Unmack)

Aftenland (Unmack)

Film vi har set (Unmack)