This Is Not America
Late To The Party

ANMELDELSE: Lettere uinspireret udspil fra Claes Bangs musikalske alter ego

EP / Eget selskab
Udgivelse D. 28.05.2021
Jan Opstrup Poulsen

Den internationalt anerkendte skuespiller Claes Bang har en musiksmag, som mange vil kunne bifalde. Han lægger på ingen måde skjul på, at 80’ernes synthpop for ham er det største. Hans åbenlyse inspirationskilder er Depeche Mode, Pet Shop Boys og New Order. Og så lægger han lige Gangway oven i. Under aliaset This Is Not America udsendte han allerede lyd tilbage 2010, hvor den samme tone allerede var kendetegnende. Men This Is Not America er og bliver et lille sideprojekt for skuespilleren, der som musiker ganske enkelt mangler originalitet og integritet.

Han har formået at hente Gangways Henrik Balling ind som producer, hvilket lidt utilsigtet har skabt en lyd af Gangway light, da Balling aftryk er yderst markant, men det musikalske output er ikke på niveau med Gangway. Problemet med Late to the Party er, at han lægger sig klods op ad forbillederne, og her er det ikke lykkedes Henrik Balling at sætte de nødvendige skel op, så This Is Not America kan skabe sit eget udtryk. Ep’en indeholder syv sange, hvor tre af dem kan betegnes som hæderlige. De øvrige virker uinspirerede og som et decideret hyggeprojekt. En Claes Bang-hyldest til hans musikalske forbilleder.

Henrik Balling har dog skabt en velsmurt og lækker lyd, der lyder fedt og meget 80’er-agtig. Åbningsnummeret "I’ll Set You Free" emmer af coolnes og bringer mindelser om Laid Back i sin tilbagelænede stil. Her tryller Henrik Balling med maskinparken, og sangen har et dejligt groove. Det er stemningen af sol og sommerfester. I "Songs of Love" får vi en fint afstemt omgang Gangway med et super omkvæd, som får banket vitalitet ind i melodien. Men det er bare ikke eminente Allan Jensen, der synger for, selv om Claes Bang tydeligvis forsøger at fange den let luftige og drømmende sangvokal. Der er bare ikke meget luft i hans sang, der lyder lidt som en Neil Tennant, som har tabt pusten. Men ellers er det i "Just For a While", at der igen sker noget i melodien, der lyder som snydt ud af næsen på Pet Shop Boys.

This Is Not America har sin egen charme, hvis man er til den ældre lyd af synthpop og helst vil blive i den tidslomme. Ellers er der ikke så meget at komme efter på et vellydende, men meget anonymt udspil.