Klubben er i bussen, så du ved, det ender godt

Folkeklubben, De Grimmeste Aftner, Grimhøjgård, Brabrand

I starten af 2020 investerede de evigt turnerede Folkeklubben i en turbus. En stor, prangende én med bandets logo på, i stil med Kim Larsen & Kjukkens. Kort tid efter lukkede landet ned – var det nemesis? – og hjulene på bussen fik først lejlighed til at dreje lidt rundt, da bandet i november udgav deres femte album, Børn af den tabte tid og holdt et par releasearrangementer i København og Aarhus.

Men ikke før nu, efter halvandet års ufrivillig pause, er bussen blevet pakket med instrumenter til en hel turné. Første stop er Grimhøjgård ved Brabrand, hvor en fyldt, siddende græsplæne er klar til at tage imod bandet på denne sidste weekend med mundbind i store dele af det offentlige rum – ”på mandag brænder vi dem,” som sanger og sangskriver Kjartan Arngrim på et tidspunkt forkynder.

Koncerten er dermed første lejlighed til at opleve sangene fra albummet Børn af den tabte tid live, lige bortset fra tre numre ved de førnævnte release-events. Sætlisten byder da også på adskillige numre fra dette album, der ligesom forgængeren Sort tulipan er lidt mere elektrisk end Folkeklubbens første tre, mere folk-orienterede album. Og ligesom på sidste turné spiller Kjartan Arngrim primært på elektrisk guitar, ligesom trommeslager Rasmus Jusjong betjener et ”rigtigt” trommesæt og ikke bare en kuffert med stortrommepedal og et par håndbetjente trommer som tidligere.

Som på sidste turné har Folkeklubben også en bassist med, men det er denne gang ikke Ida Duelund, men derimod aalborgensiske Mark Kühn (kendt fra blandt andre Get Your Gun), der heldigvis bliver behørigt præsenteret. Kühn holder sig dog i baggrunden, men lægger en solid og til tider groovy bund under de tre officielle Klub-medlemmer, der står på rad og række helt fremme ved scenekanten. Til højre har vi lead-guitarist Rasmus Dall, som spiller mange elegante, melodiske figurer, ofte med brug af bottleneck, der skaber en slide-guitar-lignende lyd. Det er næsten som at se øko-køer tilbage på græs, når bandet omsider har fået lov at spille, og de har bestemt ikke glemt, hvordan man gør.

Ud af sættets første fem sange er de fire fra Børn af den tabte tid, og publikum tager pænt imod dem. Den catchy ”Som helte” bliver præsenteret med en hilsen til blandt andet ”den frie forskning” med en lille stikpille til Liberal Alliance-politikeren Henrik Dahls aktuelle kritik af ”aktivistiske forskere”. Kjartan Armgrins bid og vid kommer ikke kun til udtryk i hans sangtekster, og han skærer ikke tingene ud i pap, men nøjes ofte med at antyde, og så kan vi andre forhåbentlig tænke selv.

I den lidt mere melankolske afdeling finder vi ”København”, en hyldest til verdens største sejlskib af samme navn, et dansk skoleskib, som sank ved Buenos Aires i 1929 – og ikke mindst en hyldest til de unge, håbefulde mænd, der gik ned med skibet. Lidt fin musikalsk historieundervisning, for selvom jeg vist har hørt om forliset engang i min skoletid, så står det ikke særligt klart i min erindring.

Smuk sang til Yahya

De lidt ældre sange ”Flammende hjerter” og ”Danmarksfilm” sætter gang i fællesklap og -hyl, og ”Danmarksfilm” rummer i denne liveudgave et spændende mellemstykke, der nærmest går over i techno-rave, og som for min skyld godt kunne have været lidt længere. Aftenens højdepunkt bliver dog en akustisk udgave af ”Sort tulipan”, oprindeligt inspireret af Michael Strunge, men i aften tilegnet en anden stor, alt for tidligt afdød digter, Yahya Hassan, der levede en stor del af sit liv og blev fundet død i Aarhus V få kilometer fra Grimhøjgård. De smukke linjer ”Jeg vil dø som en sort tulipan / og springe ud fra den smukkeste altan / I en film og i en rolle, jeg kan bære / Lev dit smukke liv eller lad være” giver en klump i halsen til tonerne af Rasmus Dalls fingerspil.

Senere bliver stemningen lidt mere let, og dog med et underlag af alvor, i sangen om den gale ”Overlæge Jacobsen”, der i aften får flettet et par citater af Laid Backs ”Maybe I’m Crazy” ind. Ikke mindst linjen ”But how about you?” I Folkeklubbens univers er vi alle sammen mere eller mindre tossede, og grænsen mellem psykiater og patient er flydende.

Titelsangen fra Børn af den tabte tid er i denne EM-tid særligt aktuel med dens reference til dansk fodbolds første guldalder i 80’erne og er endnu et eksempel på Folkeklubbens begavede indfangning af tidsånden i slutningen af det andet årtusinde, før og efter murens fald, før og efter internettet.

Gennembrudshittet ”Fedterøv” bliver præsenteret af Kjartan Arngrim med ordene: ”Man skulle tro, at coronakrisen havde overflødiggjort denne sang – men at dømme efter avisen i dag, er den måske mere aktuel end nogensinde.” Hvad han her refererer til, er jeg så ikke lige klar over, men det handler åbenbart om, at vi mennesker stadig er nogle fedterøve, her efter halvandet år, hvor vi ellers burde have lært at stå sammen ved at holde afstand og leve med afsavn – og forhåbentlig tage hensyn til og hjælpe hinanden.

Folkeklubben er heldigvis ikke fedtede, når det gælder begavet sangskrivning og solidt musikerskab, heller ikke med kvantiteten, hvor vi får i alt 21 sange på halvanden time, og publikum holder heller ikke igen med klapsalverne. Der er stående ovationer efter den afsluttende fortolkning af Benny Holsts 70’er-balladen ”Blomsten og vasen”, der også giver mening i en corona-kontekst: ”Vi har kun en dag / At elske / Og nu er den gået” er de sidste ord over Grimhøjgård, mens solen går ned. Sommeren er stadig ung, og Folkeklubben er tilbage i deres rette element. God tur med bussen!

Folkeklubbens turné fortsætter til følgende steder:

12.06 - Genforeningen, Aabenraa UDSOLGT
17.06 - Torsdagskoncerter i Parken, Struer UDSOLGT