Produktiv poet med pedalen i bund

Bisse, Klaverkoncert nummer 1, Café Støj, Aarhus

Produktiv poet med pedalen i bund

”I kan bare gå hjem, hvis I skal nå noget, jeg spiller videre,” lyder det cirka to en halv time inde i Bisses klaverkoncert på Café Støj i Aarhus. Det er der dog ingen, der gør.

Man kan sige meget grimt om coronakrisen, men den har gjort det muligt at opleve store navne på små steder. D-A-D og Dizzy Mizz Lizzy har spillet på mellemstore danske klubber i stedet for i arenaer, som det ellers var planen, og på Café Støj har man over det sidste år kunnet opleve kunstnere som Steen Jørgensen, Cæcilie Norby, Claus Hempler, Love Shop og Bisse i yderst intime rammer med plads til 35 personer. Godt nok til lidt højere billetpriser, end hvis de havde spillet større steder, men alligevel.

Bisse har allerede prøvet meget i sin relativt korte, men yderst produktive karriere. 12 temmelig forskellige pladeudgivelser på seks år, fra hiphop over country til symfoniorkester og meget mere, en corona-musical og talrige koncerter både med band og som solokunstner, men aftenens optræden er hans første klaverkoncert. Altså en aften, hvor han kun akkompagnerer sig selv på klaver, men til gengæld fokuserer meget på tangenterne. Bisse har nemlig en fortid som pianist med en forkærlighed for jazz og helte som Bill Evans, Bud Powell, og Thelonious Monk, inden han kastede sig over sangskrivningen.

Idéen til klaverkoncerten kom sidste efterår ved en solokoncert på Café Støj i Aarhus, hvor Bisse undervejs lagde guitaren fra sig og fortsatte på stedets klaver. Og det er også på Café Støj, at Bisse holder premiere på sine klaverkoncerter, som han giver flere af denne sommer. Aarhus-caféen, der ironisk nok åbnede umiddelbart før nedlukningen i marts 2020, har under corona-restriktioner afviklet næsten 100 arrangementer med både store og mindre navne, så man må sige, at de har holdt fanen højt under koncertkrisen.

Det kan hurtigt konstateres, at Bisse er temmelig virtuos på et klaver. Han har spillet i mange år som barn og ung, og er hurtig og kommer vidt omkring på tangenterne, ikke mindst under forspil, mellemspil og outroer i de mange sange, hvor en del også har fået indlagt mindre soloer, som dog ikke bliver helt så vilde eller jazzede, at folk begynder at klappe efter dem, som traditionen i jazz foreskriver. Det er stadig sangene, der er i centrum. Og der er da også en del småfejl, men absolut ikke noget, der gør noget for helhedsoplevelsen.

Bisse fortæller selv, at det var en mindre høreskade, som gjorde, at han indstillede sine jazzambitioner – han havde svært ved at høre hi-hatten og ride-bækkenet fra trommeslageren og havde derfor svært ved at improvisere, når han spillede sammen med andre, hvilket jo er vigtigt at kunne i jazz. Derfor kastede han sig over sangskrivning, der må siges at være et fornuftigt valg.

Bisse har lige været på bandturné, hvor han i Musikhuset Aarhus kun spillede sange fra 2020 og 2021, men i aften kigger han længere tilbage i sit store bagkatalog. Han begynder godt nok med ”Hvide vægge” fra sit seneste udspil, det fremragende hjertesorgsalbum Tårefilm, men herefter er der fokus på de lidt ældre sange. I anledning af det igangværende fodbold-EM får vi nogle stykker fra fædrelandsalbummet Tanmaurk, efterfulgt af flere numre fra sidste års Cobid-20.

Bisse var den første danske kunstner til at udgive et coronaalbum, der udkom kun to en halv måned efter den store nedlukning og kom gennem alle coronakrisens stemninger: Frygt for sygdom, død og økonomisk ruin, uvished, glæde over den nyfundne ro, kedsomhed over samme ro og håb om en bedre fremtid. Det er nok begrænset, hvor mange kunstværker om corona, vi orker at forholde os til i længden, men nu hvor vi forhåbentlig snart er ved at have lagt pandemien bag os – bank under bordet – virker Bisses betragtninger fra foråret 2020 stadig yderst relevante, ja, det tangerer nærmest musikalsk historieskrivning.

Løssluppent andet sæt

Det samme gør sangen ”Britta Big Five”, som vi hører i andet sæt. Det er næsten – men også kun næsten – synd for den svindeldømte Britta Nielsen, at hun ud over seks et halvt års fængsel også skal leve med, at et af Bisses største hits er en smædesang om netop hende. Men sådan går det, når man satser på satspuljen (Bisses skarpe formulering) og overfører 117 millioner kroner, der skulle gå til samfundets mest udsatte, til sig selv.

Her i andet sæt får vi også flere nye sange fra den evigt skabende Bisse, blandt andet to numre inspireret af ældre artikler i Politiken, herunder én fra anden verdenskrig. Niveauet er som sædvanligt højt, men større indtryk gør den smukke og sørgelige ”Englebørn” om de tre danske børn, der blev dræbt i terrorangrebene i Sri Lanka i april 2019. ”Tre børn, der blev offer for de voksnes slåskamp,” lyder det blandt andet i den stærke sang.

Overordnet er stemningen dog mere løssluppen i andet sæt end i det ellers veloplagte første sæt. ”Jeg har pedalen i bund,” siger Bisse med henvisning til sit ekspressive klaverspil, hvor sustain-pedalen kommer flittigt i brug. Hans solide og udtryksfulde vokal får til tider også lov til at brænde godt igennem, eksempelvis i ”Kærlighedsbarnet” med en af de lange, associationsrige tekster, som må beundre Bisse for overhovedet at kunne huske.

Flere nye sange følger fra et album, som Bisse netop har færdiggjort, og som tilsyneladende handler om ungkarlelivet oven på breakup-albummet Tårefilm. Når det udspil er ude, vil Bisse have udsendt 13 album (hvis vi medregner ep’en Big Tasty) og dermed have overhalet C.V. Jørgensen, en kunstner, som han ofte er blevet sammenlignet med – både på grund af den lidt nasale stemme og de såvel samfundssatiriske som poetiske tekster – men som selv intet nyt har udsendt siden 2002.

Det bør dog for længst stå klart, at Bisse er i en klasse helt for sig. En fremragende sanger, sangskriver og, viser det sig nu også, pianist, som denne aften giver det alt, han har i sig. Tre timers intens koncert, godt nok med en pause efter den første time, og også plads til et par sangønsker hen mod slutningen. Bisses klaverkoncerter er et koncept, som kan anbefales varmt og bør være kommet for at blive.

PS: Vi fik i øvrigt en lille drilsk hilsen undervejs fra Bisse til sangskriverkollegaen Guldimund (der i øvrigt også er fremragende): "Jeg HAR faktisk en guldtand – det har han ikke".

Bisses klaverkoncerter kan også opleves her:

26. juni: Café Støj, Aarhus (udsolgt)