Mellem midnatssol og caribisk varme

Bo Kaspers Orkester, Musikhusparken, Aarhus

Mellem midnatssol og caribisk varme

Det er ikke bare Aarhus, men også aftenens band, Bo Kaspers Orkester, der åbner (op). Den svenske gruppe, der i år kan fejre sit 30 års jubilæum, giver nemlig sin første koncert for et livepublikum i knap halvandet år i Musikhusparken, og det er tydeligt, at de er klar. Bandet, der er kendt for deres særlige blanding af pop, jazz og den svenske visetradition, er hyppige gæster her i landet og nåede lige at være på Danmarksturné i februar 2020, kort før den store nedlukning. Nu er der her igen, og de begynder, hvor de slap, nemlig med sange fra deres seneste, 12. album, 23:55 fra november 2019.

Udspillet er et af gruppens mest direkte soul- og funkinspirerede album, og de lægger da også hårdt ud med den dansable ”Det ruller på” med Michael Malmgren på hårdtpumpende slagbas og et sammenbidt ansigtsudtryk. Den evigt hatbærende sanger Bo Sundström kommer nærmest moonwalkende ind på scenen, og så er vi i gang.

Som sædvanligt har bandet blæsere med på scenen, nærmere betegnet trompet og tenorsaxofon, og de fylder mere i lydbilledet end vanligt, ligesom der allerede i første sang er en solo fra tangentspiller Mats Schubert. Bo Kaspers Orkester har virkelig fundet funken her tre årtier inde i karrieren, og den næsten fyldte plads tager imod med begejstring. Bo Sundström joker lidt med Sveriges nylige exit fra fodbold-EM og er solidt syngende og i det hele taget yderst veloplagt.

Efter endnu et nummer fra det seneste album, ”Gud ger ingen allt”, griber Bo Kaspers Orkester tilbage i bagkataloget med den ligeledes groovy ”Semester”, en hyldest til de lyse sommernætter i det nordlige Sverige, hvor Bo Sundström er vokset op, tæt på midnatssolen. Her i Aarhus er solen delvist gemt bag skyer, men alligevel er vi ikke i tvivl om, at vi befinder os i midsommeren, og senere får vi et skud mere sydlig sommerstemning fra den caribisk inspirerede ”Undantag”, der er blevet optaget i seneste udgave af Højskolesangbogen.

Ud over den smittende rytme og den fængende melodi er "Undantag" også et godt eksempel på Bo Kaspers Orkesters tekstmæssige poesi, lune og humor, når sangen handler om at tro på kærligheden, men samtidig godt vide, at den lykkelige kærlighed i så fald må være en undtagelse – ligesom ”en tyrkisk film med en lykkelig slutning” eller en ”sensation uden publikum”. Og så rummer sangen i øvrigt også det stadig lidt for aktuelle ord ”virus”.

I hælene på Bee Gees

Koncerten fortsætter med en blanding af sange fra 23:55 og godbidder fra det store bagkatalog. Et højdepunkt er balladen ”Brev”, tilegnet Sundströms børn, fremført med kun to personer på scenen: Bo Sundström på sang og fingerspillet akustisk guitar og trommeslageren Frederik Dahl på flot kor. Det er i øvrigt Frederik Dahl, der står for alle korstemmer i Bo Kaspers Orkester live, og det gør han fremragende – ”lidt som i The Band,” som Bo Sundström siger med henvisning til den legendariske, nu afdøde trommeslager Levon Helm.

En anden stærk stund er ”Diskotek”, en voldsomt dansevenlig, åbenlys hyldest til sen-70’ernes disko, som var højeste musikalske mode, da Bo Sundström begyndte at gå i byen og kigge på kvinder i sin tid. For et par dage siden så jeg den udmærkede Bee Gees-dokumentarfilm How Can You Mend a Broken Heart? på DR2, og det slår mig, at Bo Kaspers Orkester næsten når Bee Gees’ niveau, når det gælder disko, selvom sidstnævnte selvsagt kom først, og selvom Bo Sundströms falset heller ikke er helt så skarp som hos Brødrene Gebis. Men det er godt nok meget svært ikke at rejse sig op, selvom det stadig ikke er tilladt her.

Som ekstranumre får vi blandt andet en af orkestrets få politiske sange, ”I samme bil”, med pumpende bas fra både Michael Malmgren og Bo Sundström. En sang om, hvor irriterende det er, når nogen forsøger at snyde sig foran, både på landevejen og i livet i det hele taget. Herefter følger klassikeren ”Vi kommer aldrig att dö” med lang, smuk trompetintro fra Jonne Bentlöv. En sang, der ofte ligger i slutningen af et Bo Kaspers-sæt, lidt som i sin tid nu hedengangne Kents ”Manden i den vita hatten”, der har nærmest modsatte budskab.

Vi slutter med den vuggende ”Nu ska jag gå”, der også afrunder albummet 23:55 og er lyden af en bar, der lukker, ølglas der bliver bundet, og stearinlys, der bliver pustet ud. Bo Kaspers Orkester lyder til gengæld langtfra som et band, der er fem minutter i lukketid. Snarere som en gruppe, hvis fremtid er lige så lys som en svensk sommernat.

Bo Kaspers Orkester spiller på Bremen Teater i København to gange den 3. juli, og der er stadig billetter til kl. 17

Lineup:

Bo Sundström: Sang, akustisk guitar