Soul II Soul
Time For A Change

Soul II Soul: Time For A Change

Album / Island / Universal
Udgivelse D. 11.02.1998
Henrik Bæk

Med cd'en Time For A Change har musikerkollektivet Soul II Soul brudt en.pause på fire år, siden de i 1993 udsendte cd'en Vol IV- The.Classic Singles..Gruppen, der debuterede i 1989 med numrene Keep On Moving, Back To Life, og.Get A Life, satte med deres umiskendelige stil skub i alverdens dansegulve.og opnåede på kort tid kultstatus i England, hvor gruppen stadig.har base, og hvor et væld af nutidens mange soulartister har hentet.inspiration hos The Funky Dreads..På Time For A Change bebuder titlen et brud med fortiden.såvel musikalsk som tekstmæssigt, og indledningsnummeret Camdino.Soul rummer da også musikstilarter som techno og jungle - stilarter,.der ikke var fremherskende, da gruppen sidst lod høre fra sig. Men.på Pleasure Dome og Dare To Differ er vi tilbage ved.udgangspunktet for gruppens succes og deres ubestridte varemærke, nemlig.de dovne trommebeats, spadserende baslinier og blide strygere. Et.varemærke, mange forgæves har forsøgt at kopiere, men som.på Time For A Change desværre ikke får meget plads..Cd'en virker for eksperimenterende, og selvom gruppens mentor Jazzie B på.enkelte numre formår at vække reminiscenser fra gruppens.glorværdige karriere, der i 1990 indbragte gruppen ikke mindre end to.Grammyer og tre Soul Train Awards, så er der på Time For A.Change langt op til tidligere tiders storhed. Cd'en rummer soul, jazz, rap,.moderne R&B, techno og jungle i én skøn.pærevælling og drukner i nyskabelsens dyb, hvor eksperimenterne for.ofte synes at mislykkes. Med cd'ens rimelig identitetsløse sangere.træder savnet af en af gruppens tidligere forsangere Caroll Wheeler.tydeligt frem, og selvom nummeret Dare To Differ med Jazzie B's rap og.latent provokerende omkvæd hører til et af cd'ens bedste, så.er der på Time For A Change for langt mellem godbidderne.