x
Moder Tessa elsker alle danske drenge – og piger – der kan knalde  

Tessa, Summer Days, Roskilde

Moder Tessa elsker alle danske drenge – og piger – der kan knalde  

Anmeldt af Peter T. Aagaard | GAFFA

Det er en anden crowd, der står foran scenen end til de andre Summer Days-aftener. Man skal ikke tage fejl, publikum er fuldstændig lige så rowdy, mens de vælter rundt, spilder fadøl på hinanden og skråler “vi er røde / vi er hvide”. Blot dominerer kvindestemmerne massivt fodboldsangen. Der er ingen tvivl om, at det er damernes aften i aften, og vi andre er bare på besøg. De er kommet for at høre og ikke mindst hylde Tessa. 

Sex & The City 2-musik

Tessa voksede fra Instagram-fænomen til en af de seneste års mest omtalte rappere – og hun har stadig ikke udgivet et album. At hun på den ene side kan spytte rap, der er så fræk, at man rødmer og på den anden side kan levere en bredside af en nytårstale i Deadline, der burde være pensum i Folkeskolen, vidner om hendes talent. 

Hun har stiletterne solidt plantet i den tradition af sex-rap, som Lil’ Kim og Foxxxy Brown indstiftede, Nicki Minaj førte videre og Cardi B og Megan Thee Stallion nu er bannerførere for. Men hvor fx en Iggy Azalea ikke formåede at omsætte udtrykket til andet end pastiche, tilfører Tessa genren så meget af sin egen fortælling fra opvæksten på Vestegnen, at det bliver unikt. Man kan kalde det en slags Sex & The City 2-musik.  

Til Summer Days er der sat et par gigantiske guldvinger på scenen, der matcher dem, Tessa har tatoveret på brystet. Da dj’en sætter musikken i gang til “Okay”, kommer den selverklærede Boss Bitch frem og rapper uhyggeligt selvsikkert om, hvordan hun “skubber dem til side som en moshpit”. 

Publikum har lavet deres lektier

Til trods for der ikke er moshpits, er det ikke desto mindre et taknemmeligt publikum, der tager mod deres heltinde. Det er tydeligt, de har lavet deres lektier, for de kan rappe med på stort set det hele, og når Tessa poserer, twerker osv. på scenen, spejles det konstant i crowden.  

Som så mange andre er raketfarten mod stjernerne blevet ramt af ‘ronaen. Tessa skulle have spillet i en udsolgt KB Hallen sidste år, men ellers er hendes sidste reelle koncert Roskilde Festival i 2019, hvor hun kun havde udgivet en håndfuld sange. Tessa har pløkket adskillige hits ud i mellemtiden. Vi får både hårde “Glo på mig” og “Så’n der” samt hyldesten til hendes medsøstre på kanten, “Sjakalinas”. 

Desuden har hun medbragt et spritnyt hit, nemlig “Nasty Sommer” lavet sammen med Kewanliggerbeatetnormalt. Egentlig er viben på det ikke langt fra Danny Kools “Senorita”, men musikkens kvalitet og Tessas trademark-flabethed løfter det ind i det nye årtusind.  

Hævnen er sød

Selvom der scratches lidt i musikken, fremføres numrene stort set som de er indspillet: i fuld længde og med behørig tid til publikum til at klappe. Det betyder, at det er Tessas personlighed, der skal bære showet. Heldigvis har hun spandevis af selvsikker udstråling og bruger scenen som catwalk, mens hun rapper. 

Det konstant skiftende ansigtsudtryk minder om Madonnas “Vogue”, men hun er ikke mere professionel, end at hun eksploderer i et kæmpestort afvæbnende smil, når publikum jubler. Der ser man glimt af pigen, der har øvet sig i at rappe foran kameratelefonen, indtil hun blev til en af de stjerner, hun beundrede. Tessas vej har ikke været nem, men hævnen er sød:   

“Ærligt, mig, jeg troede, da jeg fik de har vinger tatoveret, at det eneste jeg ville få, var gratis stoffer og tæsk af min far. Og se nu: der er guldvinger på scenen!” 

Hyldest til de seje piger og drenge, der kan lægge rør 

Særlig fedt er det, når hun spiller numrene, hvor hun har samarbejdet med andre artister, navnligt “Vil du med ud” og “Blæstegnen”, hvor hun samarbejder med Suspekt, og så “Til Banken”, hvor hun fletter nye rim ind i et uudgivet nummer med Natasja og Karen Mukupa, der var en mentor tidligt i Tessas karriere. Hyldesten til salig Natasja mødes med glæde og begejstring i hele crowden, bortset fra en gammel mand i hjørnet, der stadig ikke kan høre et Natasja-nummer uden at tude. 

Tessa har også lidt med til husarerne. Hun spejder rundt i crowden, til hun finder et “offer” at rappe nummeret til, hvorefter “Mums”, nummeret dedikeret til mænd, der er gode til lægge rør og smække store søm i fremføres. Iført en landsholdstrøje må man blot konstatere, at Moder Tessa elsker alle danske drenge – og piger – der kan knalde.

Stemningen er stadig for opadgående. Tessa behandler mikrofonen selvsikkert, lægger rimene tight og har en attitude, der skiftevis er kælen og konfronterende, på en måde så man ikke ved, om hun er ved at servere et blæs eller en flad. 

Der er noget befriende i en kvinde, der tager diadem på og leger dronning, ligesom hjemme på pigeværelset, hvorefter hun spytter en bundsolid a cappella med halsbrækkende flowpartier. 

Hun gav alt, hvad hun havde – og næste gang har hun endnu mere

Hvis man vil vide, hvilke sange Tessa spillede, er svaret stort set dem alle sammen. På en lille time rulles hele bagkataloget ud, og da hun til sidst fremfører “Ben”, det selvsikre gennembrud, der blev slagsangen for hendes fans, har hun givet alt, hvad hun har at give. 

Der er ingen tvivl om, at Tessa er dronning i sin genre, og at hun har kæmpet med næb og kunstige kløer for at nå dertil. For min skyld kunne hun godt at skruet endnu mere op for showdelen, med mere mix, nogle dansere, et kæmpe orkester, et stort fyrværkeri! Hun ville sagtens kunne bære det. Det sker nok, når hun får et album under Gucci-bæltet. 

Denne aften var hun “bare” Tessa, en sindssygt sej kvinde, der, med sine rim og en hård attitude med bløde sprækker, gav sit publikum en følelse af, at de også er sindssygt seje. Det er fandme ben.  

 

Sætliste     

Okay

Så’n der

Ghetto fabulous

Sjakalinas

Glo på mig

Nasty sommer

Bål 

Til banken

Snakker for meget

Mums

Vil du med ud...

Blæstegnen

Fuck dem Freestyle 

Hallo Killy 

Ben




Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA