Da al corona-angst blev til ro

Hymns From Nineveh, Train, Aarhus

Da al corona-angst blev til ro

Arkivfoto fra Musikhuset Aarhus, maj 2021

”Det her er en releasekoncert for et album, der udkom for halvandet år siden,” siger Hymns From Ninevehs sanger og sangskriver Jonas Haahr Petersen drillende undervejs i bandets udsolgte koncert på Train for et siddende publikum – men uden afstand, som det jo har været tilladt i nu en uge. Gruppens femte album og første dansksprogede af slagsen, det meget smukke Sindets asyl, udkom i februar 2020, tre uger før den store nedlukning, og det var jo ikke så heldigt rent pr-mæssigt. Men der er blevet lyttet til udgivelsen derude, tyder de pæne streamingtal til i hvert fald nogle af sangene, og som sagt er alle billetter i aften solgt, selvom koncerten er blevet udskudt flere gange – folk har insisteret på at holde fast i billetterne.

Nu omtaler jeg Hymns From Nineveh som en gruppe, men nogle gange optræder Jonas Haahr Petersen også solo eller som duo under samme navn. I aften er der fuld bandbesætning, og det skal vise sig, at Hymns From Nineveh anno 2021 er lidt mere elektronisk orienteret end tidligere, ganske som på albummet Sindets asyl. Hele tre af de fem musikere på scenen har et keyboard inden for rækkevidde, mens der bliver holdt lidt igen med strengeinstrumenterne, og bassen bliver ofte spillet på keyboard af Jacob Haubjerg. Vi åbner forsigtigt med tindrende klare tangenttoner i ”Frostsalme for to eller tre”, hvor Jonas Haahr Petersen fremviser sin imponerende stemme. Han skifter ubesværet fra et dybt register i første vers til at gå en oktav op i tredje vers efter en lille overgang i andet vers (eller broen, om man vil), og lignende spil mellem lys og mørke kan man opleve i adskillige sange – både vokalt og tekst- og melodimæssigt.

”Frostsalme for to eller tre” har i øvrigt tekst af den store danske digter Ole Sarvig (1921-1981), mens efterfølgeren, den lidt mere energiske ”Pilgrimssang”, hvor trommeslager Carl Andreas Brixen kommer i spil, citerer fra N.F.S. Grundtvig, og i det hele taget har Jonas Haahr Petersen ikke noget imod at låne lidt her og der, som regel med tydelig kildeangivelse. ”Pilgrimssang” har i dag dog også fået indbygget et meget subtilt citat fra TV-2’s ”Det er samfundets skyld” – ”det’ et nødråb, SOS” – men Petersen skriver også selv i den grad stærke, dybt poetiske og originale tekster, ikke mindst når han gør det på dansk, som tilfældet er i første halvdelen af koncerten og også lidt til sidst.

Eksempelvis i ”Stråle – tåre – dråbe” med linjer som ”står bare lige her / under bruseren lidt / mærker / vandnådens fald”. Et brusebad vil fremover være en ekstra vederkvægende oplevelse med denne nye metafor i verden fra den religiøst inspirerede sangskriver. Sangen har i øvrigt et særdeles iørefaldende omkvæd, og Petersen har heller ikke problemer med at skrive melodier, der sætter sig på hjernebarken som fugle på et foderbræt. Eller som salmer, og det er vel også en slags salmer, Petersen skriver.

Stærke salmer

Den ene keyboardspiller, Sebastian Autzen, der også af og til spiller el-guitar, finder en tværfløjte frem i den smukke ”Da al angst blev til ro,” også med tekst af Ole Sarvig, inden bandet forlader scenen, og Petersen giver et par salmer alene, skrevet til Kirkesangbogen, nu på elektrisk Rickenbacker-guitar, efter at han tidligere har haft den akustiske fremme på udvalgte numre. Det er stærke øjeblikke, både den fintfølende ”Snetur” med egen tekst (melodien er genbrug fra hans ”Wonderful Winter Morning”) og den lidt mere ekspressive ”Du er det sted, jeg går hen” med tekst af Ole Sarvig. Og det bliver endnu bedre, da han giver den lidt ældre ”Perfume” på fingerspillet akustisk guitar og en intens a cappella-passage undervejs.

På dette tidspunkt har den veloplagte og åbenhjertige Petersen talt en del om angstanfald, som han har lidt af – og måske derfor var det så stort for ham at møde Ole Sarvigs ovennævnte tekst, som han fortæller, han fandt i Sarvig-digtsamlingen Menneske i Sigfreds nu desværre hedengangne kaffebar, da han boede i Aarhus for nogle år siden.

Bandet kommer tilbage, og nu er vi i gang med Petersens ældre, engelsksprogede materiale, hvor musikerne finder både guitar og bas frem på blandt andet den hjertegribende ”I Saw Ashes Where You Once Lay” om sorg og håb – med flot kor fra keyboardspiller Nikolaj Paakjær og bassist Jacob Haubjerg – og det uimodståelige, opløftende radiohit ”A Kid on the Beach”.

Som ekstranumre vender vi tilbage til det danske med blandt andet en helt nyskrevet, endnu ufærdig dansksproget sang, som lyder lovende og Sindets asyl-albummets vidunderlige afslutning ”Bekendelse”, der blandt andet rummer følgende lyriske stjerneskud: ” Som den måde breve, der aldrig må brænde, hviler / Som ubrydelige løfter, som juninattens digte / Som vandfaldenes sluser hviler i dig / Hviler jeg”. Jeg skulle lige tjekke, at det ikke var et citat fra vor store, afdøde digter Inger Christensen, men det er altså Petersens egne ord, der gør denne anmelder kortvarigt tom for samme.

”Stop Loss” er en anden ny sang, der trods titlen også er på dansk og viser Hymns From Nineveh fra deres hidtil mest disko-orienterede side, med citater fra blandt andet B.S. Ingemanns ”Dejlig er jorden”. Og så er det en forsmag på bandets kommende anden juleplade, en såkaldt helårs-juleplade, for ”julen er noget, der i hvert fald ikke kan aflyses,” som Petersen siger, selvom julen jo rent faktisk var meget tæt på at blive aflyst sidste år – i hvert fald hvis man var flere end 10 personer. Men i øvrigt er det vist officielt en hemmelighed, det med julepladen, så I har det ikke herfra.

Med ”Kastajner” siger Petersen tak for i aften og får stående ovationer, også fra denne skribent. Her 10 år og fem album inde i karrieren har han fået etableret sig som en af de helt store danske sangskrivere, der færdes lige hjemmevant på spillesteder, i kirker og til DR’s Fællessang-arrangementer. Og med et stærkt band i ryggen var det en lise, et asyl for sjælen at opleve Hymns From Nineveh denne aften, hvor publikum skiftevis lyttede i andægtig tavshed og jublede. Angsten blev til ro, sjælen blev masseret, og coronarestriktionerne er næsten helt væk. Vi ses til jul.

Frostsalme for to eller tre

Pilgrimssang

Sindets asyl