Multi-taskere i musikalsk magimøde

Fallulah & Who Killed Bambi, Musikhuset Aarhus, Lille Sal

Multi-taskere i musikalsk magimøde

Den danske strygersekstet Who Killed Bambi har især gjort sig bemærket for deres samarbejder med kunstnere fra pop- og rockverdenen og det, der ligner, både live og på sekstettens egne plader. Denne sensommer og i det snarlige efterår er de, efter den store genåbning, på noget af en tour de force af en turné, hvor de spiller rundt om i landet med egne arrangementer til sange af og med så forskellige kunstnere som Oh Land, Jenny Wilson, Lydmor, Ida Wenøe, Katinka og, denne aften i Musikhuset, Fallulah. Der er godt nok mange numre, der skal indøves, noder eller ej. Respekt for det.

Fælles for de kunstnere, Who Killed Bambi arbejder sammen med er, at de både er stærke vokalister og sangskrivere. Derfor kan deres numre sagtens godt overleve at blive omdannet til strygerarrangementer, der skraber nogle lag af sangene – men også ofte udvider med nye, spændende tilbygninger. Det står også hurtigt klart i tilfældet Fallulah, efter at de seks strygere – to cellister, tre violinister og kapelmester og arrangør Mette Dahl Kristensen på bratsch – har indledt med to smukke instrumentalkompositioner fra Kristensens hånd, ”Duo” og ”Eva”.

Fallulah har grundet den store nedlukning ikke givet mange koncerter i år, men lidt er det dog blevet til, og ligesom strygerne multitasker hun i stor stil – fra akustiske shows og en enkelt bandkoncert denne sommer til denne aftens ligeledes enkeltstående arrangement, og om to uger står hun så på scenen i en stor rolle som Maria Magdalena i en koncertudgave af musicalen Jesus Christ Superstar i Royal Arena. Man bliver jo helt forpustet bare ved tanken.

I aften åbner hun med valsen ”Use it for Good” fra det 11 år gamle debutalbum The Black Cat Neighbourhood, der i sit afdæmpede arrangement bevarer ånden fra originalen. Fallulahs karakteristiske varme stemme står helt skarpt og rent i lydbilledet, og hun når uden problemer op i det høje register i sangens mellemstykke. Det samme gør hun i omkvædet i den efterfølgende, noget nyere og mere energiske ”Scared of Love”, hvor dramatiske, opfindsomme strygere er en glimrende erstatning for den manglende bas- og trommesektion.

Det opløftende ”Sunsets” præsenteres som en hyldest til Fallulahs første datter, mens ”Perfect Tense” ifølge nogle lyttere på YouTube er ”den perfekte post-Covid-19-slagsang”, og det giver god mening, også selvom sangen udkom helt tilbage i 2016. Det samme kan siges om ”Dance It Better”, der til gengæld er helt ny og også er ganske dansabel selv i strygerudgave uden trommer. En form for beats får vi dog i ”Give Us a Little Love”, hvor Fallulah klapper og stamper taktfast i gulvet, og i den hurtige ”I Lay My Head” og ekstranummeret ”Out of It” spiller et rytmeæg en lille, men vigtig rolle.

Også ”Big Bite”, der for nylig er blevet brugt i Netflix-serien The Bold Type, er ganske groovy. Anderledes inderlig er eksempelvis ”Bloodline”, hvor Fallulah advarer os om, at hun nok begynder at græde, da sangen blandt andet omhandler hendes netop afdøde mormor, for det er sket til hendes to seneste koncerter – og det hænder da også her. Et rørende øjeblik ligesom den smukke balladeafslutning før ekstranummeret, ”Don’t Die With Your Dreams”.

Og således udfolder koncerten sig med en konstant understregning af, hvor teknisk dygtig en sanger Fallulah er – de til tider ret avancerede vokalarrangementer bliver leveret uden den mindste usikkerhed – af hvor stærke melodier og tekster hun skriver, og af hvor elegante og originale strygerarrangementer, Mette Dahl Kristensen skriver, og hvor godt de seks musikere spiller dem. På et tidspunkt fortæller Fallulah, at hun er stort set autodidakt som sanger og musiker, modsat den klassisk uddannede strygergruppe, der givetvis har øvet sig mindst seks gange 10.000 timer på deres respektive instrumenter.

Begge parters enorme musikalitet er dog tydelig, og dermed blev mødet mellem Fallulah og Who Killed Bambi om muligt endnu større end summen af de enkelte dele. Måske lige til den korte side – 75 minutter inklusive ekstranummer – men absolut fremragende, og der var da også dømt stående ovationer. Det var parternes eneste fælleskoncert i denne omgang – de har gjort det før – men man kunne unde andre byer end Aarhus at opleve kombinationen af Fallulah og Who Killed Bambi. Ellers er det bare at fange dem i andre sammenhænge derude – hvis du ellers kan følge med.

Duo (instrumental)

Eva (instrumental)

Use it for Good