Long John Hunter
Swinging From The Rafters

Long John Hunter: Swinging From The Rafters

Album / Alligator / Amigo
Udgivelse D. 22.06.1999
Peter Widmer

Long John Hunter kom for alvor frem i offentlighedens søgelys med.udgivelsen af debut-cd'en på Alligator Records, Border Town Legend.i 1996, men samme cd var ikke Hunters indspilningsdebut. Faktisk indspillede.Hunter, der er født i 1931, allerede i 1954 en single, men.berømmelse blev det ikke til via dét produkt. Fast arbejde som.musiker har Hunter dog altid haft, og der, hvor han cementerede sit ry som en.sprudlende live act, var på baren Lobby Bar i Juarez, Mexico, der ligger.lige på den anden side af den mexikansk/amerikanske grænse op til.El Paso. Dér huserede Hunter i 13 år i træk og blev.efterhånden en 'border town legend'. Hunter har gennem årene.indspillet sporadisk, og blandt andet blev det i 1985 til en lp. I 1992 udkom.albummet Ride With Me (genudgives snart på Allligator), men.berømmelsens døre åbnedes først i 1996. Siden da er.Hunter blevet et stort navn, der blandt andet kunne opleves på Chicago.Blues Festival sidste år, dels i akustisk, dels i elektrisk.sammenhæng. Med sidste års Swinging From The Rafters, der.først nu distribueres i Danmark, har Hunter konsolideret sit.velfortjente ry som en fornem eksponent for Texas-blues med sin specielle.spillestil, der er inspireret af såvel B. B. King, Albert Collins og.Gatemouth Brown. Med sit faste orkester The Walking Catfish: Mark Hamm (keys),.Kevin Brown (sax), Dave Keown (b) og Kevin Taylor på trommer leverer Long.John Hunter atter sin specielle udgave af Texas-blues på.Swinging... Austin-veteranerne guitaristen Derek O'Brien og saxmanden.Mark Kazanoff medvirker også. Vokalt har Hunter en varieret, lys, men.kraftig, indtrængende stemme, der passer godt til det instrumentale. Der.åbnes med en 'straight ahead' blues med smældende horn - Time And.Time Again. Den shuffle-agtige I Don't Care med vekslende soli mellem.O'Brien og Hunter følger Trouble On The Line bæres frem af.Hunters guitarspil, og på 'down home blues'-nummeret In the.Country får man bevis på, at Hunter også mestrer den.akustiske form. Hunter har humor, som han demonstrerer på I'm.Broke , og overalt får man så Hunters fornemme og varierede.guitarspil, der aldrig forfalder til guitarblær, men som derimod spilles.efter devisen 'less is more'. Samtlige musikere spiller utroligt flot, og alt i.alt må Swinging From The Rafters betegnes som en fornem og.anbefalelsesværdig cd, hvis man ellers er til velfungerende 'no frills'.Texas-blues