Mark Eitzel
Caught In A Trap And I Can't Back Out Cause I Love You Too Much Baby

Mark Eitzel: Caught In A Trap And I Can't Back Out Cause I Love You Too Much Baby

Album / VME
Udgivelse D. 11.01.1998
Finn P. Madsen

Kun få formår at få en sang til at bløde eller.få mørket til at sænke så hjerteskærende som den.amerikanske sanger, sangskriver, poet og guitarist Mark Eitzel. For det meste.stiller han sin livslede frem til åbent skue, når han beskriver en.krakelerende sindstilstand eller bare iagttager og nærmest gør.samfundets udstødte lyslevende. Men ikke på noget tidspunkt bliver.det kvalmende, for Mark Eitzels kompositioner besidder en sjælden form.for ironi, der kan løfte en melankolsk sang op til at fremkalde et smil.på læben på næsten enhver skeptiker. I mere end et.årti var han den fremtrædende person i det skandaløst.oversete band American Music Club, der nåede at udgive syv fremragende.albums af meget høj kunstnerisk kvalitet. Også her var det hans.sarkastiske pen, der sammen med guitaristen Vudi skabte gruppens magiske.univers. Siden AMC blev opløst i 1995, har Mark Eitzel flakket rundt som.en hvileløs troubadour, og de to studiealbums, han hidtil har udgivet i.eget navn, har ikke helt levet op til vanlig standard. Men med Caught In A.Trap... er en stor del af det tabte terræn hentet igen. Albummet.består af seks akustiske numre og fem med stikket smidt i.forstærkeren, hvor Mark Eitzel får det modspil af bassisten James.McNew (Yo La Tengo), trommeslageren Steve Shelley (Sonic Youth) og guitaristen.Kid Congo Powers (Nick Cave and The Bad Seeds), som hans følsomme sange.ofte kræver. Teksterne gløder igen, som var de bøjet i.neon. For eksempel, når kærlighed bliver til had, og den sidste.udvej bliver selvudslettelse: 'If I had a gun I know what to do / I would seal.my fate with you', lyder det på If I Had A Gun, hvor Kid Congo.Powers' lydcollager skælver i baggrunden. Også sangenes.melodiøsitet er genskabt, når Mark Eitzels tryglende vokal synger.det forpinte helt ud på grænsen til det skinbarlige og leverer.noget af det bedste, AMC stod for. Caught In A Trap... kræver tid.til åbne op, men når det først er sket, er det med paraderne.nede, hvor det hudløse og intense tegner et billede af, hvad denne ener.i amerikansk rock står for.