Michael Falch
Elsker

Kærligheden nager Falchen, der er ved at springe itu

Album / A:larm Music
Udgivelse D. 03.09.2021
Jan Opstrup Poulsen

Der er store mængder af ængstelse og frustration på Michael Falchs nye album, der består af rene kærlighedssange. Men der er også total overgivelse og lysten til at kaste sig ud i frit fald. Ja, man er ikke i tvivl om, at Michael Falch er blevet forelsket, og på trods af lang livs- og kærlighedserfaring bliver det der med kærligheden altså ikke lettere. Snarere tværtimod, når vi taler om Michael Falch, der i sit hoved formår at komplicere det yderligere, da den elskede kommer fra en anden verdensdel, og så rammer kærligheden også ind i et kultursammenstød.

Elsker er på ingen måde en naturlig opfølger på sidste efterårs fremragende Forår i brystet. Falchs faste musikalske partner Lars Skjærbæk er skiftet ud med Adi Zukanovic, der er en af de mest spændende tangentspillere og arrangører på musikscenen, hvor han har udmærket sig sammen med blandt andet Nikolaj Nørlund, Irah og Bisse. Han har både produceret og arrangeret albummet, og med en elektronisk klang på en række nedtonede melodier tager Michael Falch en ny retning.

Umiddelbart lyder det altså til, at Michael Falch er klar til at udfordre sig selv musikalsk, men det sker bare aldrig rigtigt på albummet, hvor Adi Zukanovics aftryk virker fraværende. Måske fordi sangenes inderlighed har haft førsterang under indspilningerne, hvor Michael Falch i den grad krænger sit hjerte ud. Det er uden den store patos, som han tidligere i sin karriere kunne forfalde til, men det bliver også en kende banalt undervejs og noget væk fra den poetiske lethed, som han så flot ramte på Forår i brystet.

Michael Falch indrammer albummet fint på åbningsnummeret ”Kirsebærtræer”, hvor han synger sårbarheden ud og lader tvivlen råde. Her rammer han rent i sangen om det evige savn og om at leve i frit fald. Men sangene på Elsker har generelt svært ved at finde dette naturlige leje, hvor der bliver sunget lidt for meget lige ud af posen, og sangene om kærligheden til en kvinde fra en anden kultur bliver for konstruerede. Der kommer lidt bid i ”Magtesløs”, hvor desperationen toner fuldt frem, og melodien får tempo.

Med Nanna Øland Fabricius alias Oh Land på kor kommer der lidt variation og magi ind i melodierne, der ellers ikke gør det store væsen af sig. Elsker er bestemt Michael Falch ultra, og man er aldrig i tvivl om budskabet i sangene, der ikke helt formår at kapitalisere på den usikkerhed, som Michael Falch synger ud. Elsker bliver et velmenende, men også noget indelukket udspil.