Lois
Stranger In A Strangeland

Lois: Stranger In A Strangeland

Album / Sony Music
Udgivelse D. 10.02.1998
Jan Opstrup Poulsen

Den danske popscene kan stadig overraske, selvom der unægtelig er langt.mellem de uforudsete opmuntringer. Årets første - og med garanti.årets største - opmuntring er til gengæld tidligt ude i.år. .Lois er nemlig navnet på Danmarks nye popdronning, hvilket er en.betydelig overraskelse, fordi det er kælenavnet for den 25-årige.Louise Norby, der har en ret kendt storesøster, men ellers har holdt lav.profil i offentligheden. Mindre overraskende er det imidlertid, at man som.producer finder vores eneste sande popkrukke Kasper Winding. .Han søsatte også Caroline Hendersons Cinemataztic, der med.ét forvandlede hende fra en at være en kedsommelig.refrainsangerinde til en sensuel popdiva. Lois har med garanti lyttet meget.indgående til Cinemataztic, inden hun kontaktede Kasper Winding,.da det musikalske slægtskab er meget tæt. Men Lois har bestemt.også lyttet sig frem til, hvordan det ikke skulle gøres..Stranger In A Strangeland er nemlig ikke en bleg kopi af.Cinemataztic, men et langt mere vovet og udfordrende stykke popmusik,.der frasiger sig de gængse koncepter og giver et yderst personligt bud.på ung og uberørt popmusik. .Stranger In A Strangeland er indspillet på Kasper Windings.hjemmebane i London, og for en gangs skyld, er det lykkedes at udviske det.proviensielle præg, der er typisk for danske 'internationale' udgivelser..Set i dette internationale perspektiv gør albummet dog ikke.særligt væsen af sig, men for en dansk udgivelse er den ganske.bemærkelsesværdig og har med held indfanget metropolernes.musikalske pulsslag. .Kasper Winding har bestemt ørerne med sig i London, og hans.særegne jazzindgang til technoens mange genrer giver Lois et.spændende særpræg. Man behøver bare at lytte til.singleuspillet Let It Flow, der med sit smittende jazzhumør.allerede lægger billet ind på årets hit. Men generelt er den.forsigtige og underspillede omgang med tidens toneklang med til at give.albummet et drømmende flow, hvor Lois henførende sang kan.hensætte enhver i en sødmefyldt trance. .Lois er bestemt den danske popscenes nye stemme, der har et meget favnende.register at trække på lige fra storesøsters vampede jazzstil.til en ung og næsten skinger Anisette. En stemme, der også.formår at nedtone albummets svaghed, der har svært ved at holde den.flotte melodiske standard et helt album igennem. Det er til gengæld ikke.særligt overraskende for en ung og uprøvet debutant, der nok skal.nå at lægge publikum for sine fødder.