Blæst havde medvind i foyeren

Blæst, Spot Festival, Musikhuset Aarhus, Foyer

Blæst havde medvind i foyeren

Anmeldt af Emilie Schjeldahl | GAFFA

Musikhuset er tætpakket. Den allerede lange kø til Saveus smelter sammen med køen til fadølsanlægget, og under PH-lampernes skær er publikummet foran Foyer-scenen mere end klar til at byde elektropopkvartetten Blæst velkommen på årets SPOT Festival. Blæst har netop været med Fyr og Flamme på en udsolgt turné, og begejstringen for den unge popgruppe bliver helt tydelig, jo tættere, vi kommer på showstart.

Folk maser sig frem mod scenen og hujer straks, da en gennemtrængende synth og rungende bas åbner showet. Først bliver jeg bekymret for lydkvaliteten af sættet, men Blæst får hurtigt modbevist denne indskydelse, idet elektrisk guitar, trommer og frontkvinden Fernanda Rosa slutter sig til. Energien er høj, da Blæst starter ud med ”Ikke sige nej” fra deres ep Vindstille, og der går ikke lang tid fra, at idé bliver til handling, da den ørehængende tekst “fletter fingre, fletter hår” straks får gruppen af veninder foran mig til at pille i hinandens lokker.

Gruppen spiller singlen "Ego", og selvom sangen kun har været udgivet i et par uger, synger publikum ubesværet med på teksten. Blæst bringer et 80’er-inspireret groove i alle deres sange, som er umuligt ikke at danse med til. Funky bas og guitarriffs sammen med upbeat trommer og catchy synth supplerer perfekt Fernanda Rosas klare, ungdommelige vokal.

Publikum viser stor begejstring efter hvert endt nummer, og Blæst er nærmest i chok. Fernanda ryster på hovedet, griner og tager sig til hjertet, imens hun kigger på gruppens andre medlemmer. “Vi er så lykkelige over at være her sammen med jer. Og specielt med alle de sindssyge kunstnere, der spiller lige nu, er vi så glade for, at I er her med os”. Nærkontakten, som Blæst skaber til publikum, gør koncerten så intim, at den nærmest føles som en gymnasiefest.

Sættets to sidste sange byder op til fællessang og høj energi. Publikum sidder pludseligt på hinandens skuldrer, og et par solbriller bliver klasket på scenen, solbriller som Fernanda straks tager på. Hendes stemme knækker et par gange, men det er bare fordi, hun griner. Og glæden er helt i top hos både band og publikum, da festen afsluttes med hittet “Androkles” som for alvor blæser foyeren omkuld.

Publikum og band kunne have blevet ved meget længere, hvis de altså måtte. Og selvom fremmødet var mindre end til mange andre koncerter på årets SPOT Festival, er der ingen tvivl om, at Blæst havde medvind på scenen, da de bragte den helt store hoppefest. Bandet har for nylig skrevet kontrakt med Universal Music, og deres performance på SPOT beviste, at kvartetten har en lovende fremtid indenfor dansk pop foran sig.

Ikke Sige Nej

Ego

Uudgivet sang