Rigmor serverede støjende rock og blid poesi

Rigmor, Train, Aarhus

Anmeldt af Emilie Schjeldahl | GAFFA

Det er en helt almindelig onsdag aften, og på trods af koncertens sene start klokken 21, bliver gulvet i Train alligevel fyldt godt op. På scenen står "Rigmor" beskedent skrevet med rød tusch på et lysende skilt, mens publikum holder en beskeden afstand til barrikaden, og bandets ankomst er lige så beskeden.

Beskedenheden får de dog lagt på hylden efter aftenens første sang, og det skal vise sig, at indie-bandet langt hen ad vejen nærmere er et rock-band. Med tunge basgange samt heftige tromme- og guitarsoloer får Rigmor bragt rocken til live på det aarhusianske spillested.

Bandets inspiration fra digteren Michael Strunge er helt tydelig i deres tekster, der emmer af inderlighed, blidhed og en ærlighed, som forstærkes af Sarah Wichmanns klare vokal. Et af aftenens højdepunkter er singlen "Træ". Sangen er et perfekt eksempel på den unikke dynamik, som Rigmor indkapsler. Live-versionen rummer også en drømmende guitarsolo, som giver sangen en snert af shoegaze.

Wichmann fortæller løbende anekdoter om sangene, hvilket skaber en særlig intimitet med publikum. Og da bandet spiller "Det er lige meget", som har været på rotation på P6 Beat, siden sangen udkom, er entusiasmen fra publikum stor. Performancen lever helt op til den indspillede version, og klapsalven ved sangens afslutning er så overvældende, at Wichmann både griner og næsten græder på samme tid.

I "Pendul" og slutnummeret "Rebel" udfolder Wichmann sit stemmeleje og bryder ud i lange skrig, der i samarbejde med bandet fremstår helt psykedelisk. Den ellers mildt udseende sanger rokker frem og tilbage siddende på sine knæ, bandets bassist og guitarist svinger deres lange hår, trommerne brager igennem, og for en stund transporteres jeg fra 2021 til de sene 60'ere. Og en af publikummerne er da også så målløs, at han udbryder i et højlydt "wow".

De to sange afrundes med minutter lange instrumentale sektioner, der til tider trækkes i lidt for lange drag. Både bassist Victor Sousa, og guitarist Oliver Stewart placerer instrumenterne op ad forstærkerne, og den gennemtrængende akustiske tilbagekobling bliver til tider lidt for støjende, lidt for længe. Kan det være fordi, Rigmors diskografi endnu ikke er lige så omfattende som aftenens anden artist Gurli Octavia, eller er fordi bandet blot er eksperimenterende?

Når det så er sagt, formåede Rigmor at kombinere blid poesi med støjende kompositioner så succesfuldt, at jeg ofte glemte tid og sted. Særligt trommeslager Lasse Lykke skinnede igennem og stjal ofte showet med sin energiske performance og teknikalitet. Alt i alt et meget dynamisk show, der fremviste, hvad Rigmor har at byde på. Og efter aftenens sidste sang lagde publikum da heller ikke skjul på, at de gerne oplevede hele showet en gang til.

Koncerten med Rigmor var en del af en dobbelt headline-koncert med Gurli Octavia. De to er på en fælles turné rundt i Danmark.

Plasticsolen
Træ