Tony Bennett & Lady Gaga
Love for Sale

Godt nyt fra to generationer

Album / Columbia Records
Udgivelse D. 30.09.2021
Ivan Rod

Det er nok ikke urimeligt at antage, at dette, Tony Bennetts og Lady Gagas andet fælles album, også bliver deres sidste. Tony Bennett er nemlig 95 år og for hele fem år siden diagnosticeret med demens (om end en efter sigende langsomt fremadskridende en af slagsen). Det er fakta, som den 60 år yngre, entreprenante Lady Gaga ikke vil kunne gøre til fiktion.

Men når det er sagt, skal det også pointeres, at Love for Sale er så godt gennemført og så godt produceret et album, at jeg under aflytningen næsten glemmer førnævnte fakta og forhindringer. For det der mest af alt kendetegner Tony Bennetts og Lady Gagas fremførelse af de gamle standards, hele udtrykket, er kærligheden til og fortroligheden med disse. Når det umage par for eksempel synger duet i standards som ”I Concentrate on You”, ”I Get a Kick Out of You” og ”I’ve Got You Under My Skin”, står det mig klart, at de to har opretholdt en forbavsende fin balance. Tony Bennett står frem med sin charme og årelange erfaring, og Lady Gaga med sin helt eventyrlige power og spændvidde – uden at noget eller nogen bliver for meget eller for lidt. I den forstand emmer det samlede udtryk, ja selve duetterne af gensidig respekt og kærlighed.

Big bandet bag de to agerer som stilsikkert bagtæppe med sans for fremdrift og udsmykning, men i momenter også lidt for pænt og blankpoleret, konventionelt underholdende. Men lægger jeg min irritation over det til side, står ét tilbage: samarbejdet mellem de to vokale stjerner er troværdigt, akkompagnementet stilsikkert og stærkt.

De gamle standards revitaliseres med tyngde; Tony Bennett lyder i momenter, som han gjorde i sine yngre dage – da han var en stjerne in spe, og Lady Gaga, hun er som i filmen A Star is Born et talent, der nærmest varsler, at hun vil overtage scenen, når Tony Bennett siger farvel til denne verden. I hvert fald står hun tilbage som det kraftværk, der reelt vil kunne videreføre revitaliseringen.