Levende band under fine forhold

Love Shop, Paletten, Viborg

Levende band under fine forhold

Love Shop har næsten faste åbningstider – og har længe åbent. Her 31 år efter debutalbummet udgiver de stadig et album cirka hvert andet år og turnerer flittigt mellem udgivelserne – ja, der var så lige en pause fra 2004-2010, hvor sanger og sangskriver Jens Unmack udgav tre soloalbum, men siden gendannelsen har de holdt en stabil produktivitet – uden at det er gået ud over kvaliteten. Det var derfor ikke en overraskelse, at bandet dette efterår udgav et nyt, flot album, Levende mænd i døde forhold, deres 13. af slagsen, og det er det, de er taget på tour med nu. GAFFA fanger dem på turnéens anden dag, på det nyindrettede Paletten i Viborg, Jens Unmacks barndomsby, hvor 2-300 er mødt op og fylder salen nogenlunde ud.

Scenografien er som altid hos Love Shop: Et dannebrog på højkant på bagtæppet og et trommesæt med påskriften LS. Mere skal der ikke til for at sætte stemningen, det skulle da lige være det gennemførte lysshow, som vi bliver præsenteret for, da bandet går på scenen og lægger ud med de to åbningsnumre fra Levende mænd i døde forhold, den korte, instrumentale, elektroniske ”X” og den vemodige rocksang ”The Troubles” med trommeslager Thomas Duus på bløde whiskers og en karakteristisk, iørefaldende guitarfigur fra Mika Vandborg. Sangen om at længes efter en for længst forsvunden fortid er med sin mørke undertone i tekst og melodi symptomatisk for det nye album, hvor gruppen lige har skruet lidt ekstra op for den velkendte, Love Shopske melankoli.

Stemningen fortsætter på den ligeledes nye ”Kun længes skygger mod aftenens fald”. Her markerer Mikkel Damgaard sig med en markant synthfigur, mens Jens Unmack spiller akustisk rytmeguitar, som han gør i en del af sangene. Som altid spiller bandet fremragende – sidste mand er Nis Tyrrestrup på bundsolid bas, og Duus og Damgaard synger flot kor – og Unmacks længselsfulde vokal har sin vanlige autoritet i front. Unmack er i øvrigt iført jakkesæt – en opgradering fra den vanlige poloshirt og sorte jeans. Lys er der ikke meget af på scenen, men det, der er, er uhyre effektivt og understreger alvoren.

Jeg står lige og funderer over, om bandet vil spille hele det nye album fra start til slut, sådan som de tre første sange lægger op til – det er med sine 36 minutter deres hidtil korteste, så det kan sagtens nås, også med plads til højdepunkter fra bagkataloget – men så foretager Love Shop et sving tilbage med to sange fra forgængeren Brænder boksen med smukke ting. Den ene er den groovy og samtidig iskolde, næsten støjrockede ”Underdanmark” om fortabte, selvdestruktive sjæle. En af bandets bedste sange nogensinde og et nummer, hvor Jens Unmacks fascination af det svenske post-punk-ikon Thåström er tydelig.

Sløjfe om nyt og gammelt

Koncerten fortsætter med masser af højdepunkter fra skiftevis det nye album og bagkataloget med fokus på perioden efter bandets gendannelse i 2010. Vi får dog klassikerne ”Alle har en drøm at befri”, ”Love Goes On Forever” og ”Bellavista Sol” fra det gamle Love Shop, dengang de nu afdøde Hilmer Hassig og Henrik Hall udgjorde bandet sammen med Unmack. Hassig og Hall var fantastiske musikere, men det er den nuværende besætning i Love Shop også – på en anden måde. Selvom en del af Jens Unmacks sange handler om at længes mod fortiden, er han ikke nostalgisk, når det gælder om at sammensætte sætlisten, men det er der jo heller ingen grund til, når de nye sange er lige så gode som de gamle.

Gruppen får dog bundet en smuk sløjfe på pakken med nyt og gammelt i sætlistelukkeren ”Exitstrategi”, der også afslutter det nye album. Her hører man en synth, der lyder temmelig meget som Henrik Halls mundharpe. Det gav gåsehud, første gang jeg hørte den sang, da Love Shops numre ellers har været klinisk rensede for mundharpe siden Halls alt for tidlige død i 2011, som for at understrege, at manden var uerstattelig. Og det får også de små hår i nakken til at stå ret i aften.

Som ekstranumre får vi to evergreens, ”Drømmenes København” og ”En nat bliver det sommer”, hvor Mika Vandborg traditionen tro brillerer med en smuk, drømmende guitarsolo, og det kan konstateres, at Love Shop også i 2021 fortjener en elitesmiley for udsøgte råvarer og særdeles kompetent personale. Det viborgensiske publikum tager godt imod den hjemvendte søn, der omvendt får rost det nyrenoverede og flyttede spillested. Jeg nåede aldrig at besøge det gamle, så jeg har ikke noget at sammenligne med, men på det nye er både lyd og indretning i top.

Hvis ikke Love Shop for længst havde modtaget Danish Music Awards’ Ærespris, burde de have den nu. Det er simpelthen forbilledligt, at et orkester kan holde så højt et kvalitetsniveau og samtidig produktivitet efter så mange år. Vi ses om to-to et halvt år, når I er tilbage med et nyt, stærkt album.

X

The Troubles

Kun længes skygger mod aftenens fald