The Grenadines
Everything We Dreamt Of

ANMELDELSE: Krystalklare vokalharmonier trækker læsset på lidt for ensformige sange

Album / Celebration Records
Udgivelse D. 17.09.2021
Jan Opstrup Poulsen

Den danske trio The Grenadines er ikke et øjeblik i tvivl om, hvor deres musikalske ståsted er, og det har de sådan set ikke været siden debuten i 2015. Det er forfinet amerikansk vestkystrock i den store tunge tradition, som blev anført af blandt andet Fleetwood Mac. Det forpligtiger på det vokalmæssige arbejde, hvor The Grenadines da også sætter alt ind. Og her er ikke mindst sanger Morten Filipsen rigtig godt kørende med sin sukkende og klare vokal, det bakkes op til perfektion af backingvokalerne. Everything We Dreamt Of bæres på alle måder af et flot vokalarbejde.

Siden sidste udspil er bandet gået fra kvartet til trio, men det indskrænker dem på ingen måde i at sætte det store melodiværk op og sprede vingefanget. Sangene glider let og ubekymret, og på den måde rammer de sikkert lyden af den tilbagelænede og perfektionistiske vestkystrock. Det lyder tillokkende i albummets titelsang, hvor bandet holder lidt igen og lader en varm omsluttende lyd tegne den behagelige melodi. Til gengæld er der skruet op for fuld styrke i ”We’re Still Young”, der blæses op med en noget klæg saxofon. Her står vokalen igen stærkt, men det bliver lidt af et blændværk.

The Grenadines er også ganske godt kørende i guitarspillet, der står langt fremme i lydbilledet sammen med vokalen og gør sangene til en effektfuld guitarpop, som i ”Band of Brothers”. Albummets sange bliver generelt stærkere, når gruppen inddrager slideguitar og mundharmonika, som er med til at bryde den musikalske fernis, der lægger tæt over sangene.

Man bliver let revet med af The Grenadines yderst velproducerede sange og gennemførte vokalarbejde, men med 12 af slagsen uden de store variationer bliver det en kende for konformt på Everything We Dreamt Of. Det skal på ingen måde underkende, at The Grenadines har knækket koden til denne genre, der dog kræver mere end vellyd for at komme helt i mål. Men de har sat en en sikker kurs her på deres tredje album, og det er svært ikke at nynne med på ”The Singer”, der har mere bid og underliggende lag, som The Grenadines gerne må dyrke mere i deres sangskrivning.