Ginne Marker
Ulteria

Talentets andet album er mesterligt

Album / Giant Birch
Udgivelse D. 15.10.2021
Ivan Rod

Nordjyske Ginne Marker slog i 2019 hul i lydmuren, da hun udgav debutalbummet For Seasons to Come. Den talentfulde, unge sangskriver, guitarist og vokalist fik gode anmeldelser (også af undertegnede), to velfortjente Carl-priser, hendes koncerter solgte billetter overalt i landet, og hendes fremtid så lovende ud.

Men som andre musikere blev også Ginne Marker sat skakmat af coronaen. Til gengæld fik hun af pandemien og nedlukningen af samfundet også uventet tid til at se indad, lede og finde nyt. Og noget af det nye, hun fandt, bliver vi andre nu vidner til, i og med at hun har samlet det på Ulteria, den svære toer.

Ulteria placerer i min optik Ginne Marker i det absolut fineste selskab side om side med internationale singer-songwritere og folk-rock-sangerinder – kunstnere som f.eks. Rickie Lee Jones og Melody Gardot. Ginne Marker har, som unge Rickie Lee Jones og Melody Gardot, en særegen vokal, og så er hun en aldeles eminent sangskriver med lyrisk talent og en teknisk ekvilibristisk guitarist med en potentielt stor fremtid.

Når jeg hører stilsikre og unikke numre som ”Titans”, ”Omen” og ”Ulteria” tænker jeg, at Ginne Markers talent – trods hendes hidtidige formåen – er overrumplende. Talentet er måske endda ekstra tydeligt, når hun som solist fremfører det nye albums mest enkle sang, ”Correlations”. Det nummer er nøgent og rørende og nødvendigt, forekommer det mig. Ligesom i øvrigt flere andre numre på albummet. Det er et nummer af den slags, der gør en forskel.

Men helheden, som genremæssigt er et eftertænksomt og originalt miks af folk-rock, akustisk pop og vokaljazz, har alle de krydderier, der gør oplevelsen sanselig. Jeg fatter ganske enkelt ikke, at én person kan besidde så meget talent. Hun har skrabet bunden – både af personlige grunde og som følge af pandemien – og genopstår nu som en Fugl Føniks; et af de åbenlyst største talenter på den danske musikscene i de sidste ti år.