Maryam Mursal
The Journey

Maryam Mursal: The Journey

Album / Real World / Virgin
Udgivelse D. 22.06.1999
Jens Villy Pedersen

En stor sangerinde er på grund af krig i hjemlandet Somalia landet i.smørhullet Århus. Her kunne hun såmænd godt have.siddet i ubemærkethed i årevis ligesom mange andre.indvandrerkunstnere, men det gik anderledes for Maryam Mursal. Hun fik hurtigt.kontakt til musikmiljøet i Århus og begyndte at turnere som.gæstesolist med Moses O'Jah, men et mere ambitiøst projekt var.under opsejling i samarbejdet med musikeren Søren Kjær Jensen. Et.demobånd sendt til Peter Gabriel og pladeselskabet Real World.førte til en pladekontrakt med selskabet, som har produceret.førende stjerner inden for world music, som Nusrat Ali Khan, Papa Wemba.m.fl.. .Det er en enestående mulighed, som Maryam Mursal og Co. udfylder til.fulde. Hendes mørke og bløde stemme ligger med naturlig autoritet.som centrum for de flotte arrangementer; snirklede forsiringer med arabiske.undertoner sender lytteren på ørkenvandring i bugtende landskaber..Spændvidden er stor - fra traditionel instrumentation med musikere fra.gruppen Waaberi i Nin Hun/Bad Man til funky dancemusik i.indledningsnumret Lei Lei/I Feel Alone. Den elektriske afdeling.udgør størstedelen af cd'en, ofte med hjælp fra.strygergruppen Electra Strings, som indrammer sangene i orientalsk.storbystemning. Hamar/The Big City er et rigtigt Real World-produkt.skruet sammen af produceren Simon Emmerson. Synthklange som bund for.instrumentalsoloer i collageklip med svulstig bas og sangsamplinger med.dubeffekternes overraskelser. Sodewou/Welcome udfordrer Angelique Kidjo.i moderne afroinspireret dansemusik. Alt i alt en utrolig vellykket cd.