Bernard Butler
People Move On

Bernard Butler: People Move On

Album / Sony BMG
Udgivelse D. 22.06.1998
Finn P. Madsen

Der var dømt åben mund og polypper, da guitaristen Benard Butler i.1994 forlod Suede efter udgivelsen af den mesterlige Dog Man Star..Rygterne om bruddet ville da heller ingen tage i den engelske presse, valgte.han selv at gå, eller blev han sparket?. Manden, som er et med sin.guitar, entrer langt om længe rampelyset med sit første soloudspil.People Move On efter at have fordrevet tiden sammen med blandt andre Tim.Booth/Angelo Badalamenti, Aimee Mann, Neneh Cherry, Edwyn Collins og David.McAlmont. Efter at have nærlyttet, holdes der på det første,.de musikalske rammer må ganske enkelt have været for små for.ham i Suede. Udspillet er som et stort værk, hvor ambitionerne rager.langt ind i himmelen. Selve opsætningen er lige så højt.belagt som et stykke smørrebrød, hvor kokken Butler selv.tilbereder og serverer de musikalske ingredienser på nær trommer,.strygere og horn. Den flotte åbner Woman I Know er pompøs.med højtravende kor af Denise Johnson (Primal Scream) og en funklende.guitarsolo, der i de over syv minutters varighed bestemt leder tankerne hen.på Pink Floyd. Den hvirvlende You Just Know sætter tempoet i.vejret med sit rullende rhythm'n'blues afsæt, mens den orkestrale ballade.A Change Of Heart ligesom singleudslippet Stay viser Butlers.tæft for det følsomme, uden at det bliver til rent romantisk.øregejl. Men godt midtvejs begynder sangenes evne til at bære at.slå små revner; den psykedeliske Autograph trækkes.unødvendigt i langdrag, mens den akustiske You Light My Fire.sammen med You've Got What It Takes og I'm Tired virker.sovepude-agtige. Havde det ikke været for den stormende Not Alone.med ægte Suede-sound og Stay, ville det have været.svært at holde interessen gående i opløbet. Toget er dog.langtfra kørt for arrangøren, guitaristen, sangeren og.sangskriveren Benard Butler på People Move On, for flot arrangeret.og gennemarbejdet er det, han burde nok bare have udeladt et par numre, for det.er lige så stor kunst at kunne indskrænke sig.