Elsket og empowered af Jada

Jada, Aarhus Congress Center

Elsket og empowered af Jada

Anmeldt af Amalie Rohde Löwén | GAFFA

Til nogle koncerter kan man se hvem der skal spille ved at kigge på publikum. Fredag aften i Aarhus Congress Center var der et overtal af kvinder, mange med gilmmer make-up og similisten ved øjnene, nogle med cowboyhatte på. I døren bliver der delt lyserøde vifter ud med teksten ”JADA – Vi ses i Royal Arena 11. november 2022”. En koncert, der er offentliggjort samme dag som denne koncert.

Et par minutter over ni er publikum virkelig klar til at tage imod Jada. På et tidspunkt er der en lille pause i den baggrundsmusik, der kører, og øjeblikkeligt ryger viftende vifter i vejret akkompagneret af hujende kvinder. De ryger dog skuffet ned igen, da endnu et play-listenummer starter. Kom så, Jada!

Endelig gør Jada sin entre blandt dansere, korsangere og band. Publikum er ellevilde, da en ægte diva i kæmpehat og solbriller går langsomt ind. Og hvilket andet nummer at starte med end ”I’m Back”. Stemmepræstationen er overlegen og når omkvædets ”Take it or leave it / I’m back / Take me or leave me” slår Jada armen ud og giver sig selv til publikum. Det er rørende, det er stort, og Jada is back!

Ved næste nummer ”Clean Love” står det klart, at der er en særlig symbiose mellem Jada og hendes fans. Allerede i første vers, når Jada synger ”my girls” i en sætning, hujer publikum, som om det var dem, der blev nævnt i sangens tekst. Og kontakten er der. Jada går rundt ved scenekanten og kigger de foranstående i øjnene. Når hun råber ”Jeg ser jer” oppe fra scenen, føles hun som en højt elsket leder, der står foran sin hær af viftende ladies.

Malplaceret guitarsolo

Ved de to næste numre, ”H2O” og ”Sure”, bliver salen forvandlet til et dansegulv. ”Jeg elsker jer helt ekstremt meget,” råber Jada mellem sangene. Herefter følger ”Tonight”, og Jada sætter sig ned, omgivet af lys. Fremføringen af sangen er fuldstændig fejlfri. Jadas stemme er flot og ren, og i omkvædet kan man mærke bassen i brystet. Det ellers viftende og dansende publikum falder dog lidt fra den her, og energien, som før blev bygget op, ryger ned igen. Da guitaristen stiller sig øverst på repoet på scenen for at give en solo, bliver snik-snakken højere blandt publikum, der måske ikke er dén crowd, der sætter mest pris på sådan en.

Det lidt tabte publikum får Jada dog hurtigt samlet op igen, da hun siger “Jeg er et specielt sted i min cyklus, så der kan godt komme lidt” i præsentationen af næste sang. Den kommentar går rent ind, og et skift i stemningen til singlen ”Lifetime” er kærkommen. Sangen har hun lavet med produceren Vera i et "chill mix". Og præcis chill er, hvad det pludselig er. Det er akustisk og nærværende i starten af nummeret, der får Jada, dansere og publikum til at svaje i takt. Der er rart med denne form for "om bålet"-stemning, der vidner om Jadas styrke ved at have publikum med i mange former for stemninger.

Powerkvinder fra 00'erne

Herefter forlader alle scenen. Jada, korsangere, band og dansere. Lyden af regnvand eller brusebad toner frem. Følger man Jada på Instagram, og har set klippet med den nye single ”Something to Say”, hvor Jada synger den i badet, ved man, det er næste nummer. Da Jada kommer ind i igen i nyt outfit midt en kegle af lys, er jeg pludselig i tvivl om, om jeg er til Beyoncé-koncert eller Jada-koncert. Det er en ægte r&b-queen, der synger det 00’er inspirerede nummer med en stemme så selvsikker og powerful, og et danseshow så gennemført, at det leder tankerne hen på Destiny's Childs.

Attituden er rå, og Beyoncé-følelsen forstærkes under ”On Me”. Det hele emmer af power og queen-feels.

Og lige som bassen er på sit højeste slutter nummeret, og Jada kigger rørt ud. ”Nu skal vi synge om ensomhed” Konstasten er til at føle på. At gå fra Beyoncé-power til ensomhed kræver sin kvinde, og Jada klarer den til ug.

“Vi aftaler lige nu, at vi gør vores bedste for at få hjælp” siger Jada, efter hun har talt om, hvor vigtigt det er at bede om hjælp, når man er ensom. ”Not Alone” afføder små krammende klynger af veninder blandt publikum, der svajer i takt Jada.

Stagedivende diva

Mørke. Der viftes, som der gør mellem alle sange. Jada står igen badet i lys på scenen, og da ”One Last Time” starter, råber en veninde til en anden ”Det er næsten gospel” ved siden af mig. Hen imod slutningen af sangen forsvinder Jada fra scenen. Et par minutter følger, og lidt forvirring opstår, da det går op for folk, at hun står på et bord nede ved lydmanden. ”Jeg har savnet jer hernede”, siger hun, og de omkringstående er pludselig til intimkoncert, mens nummeret synges færdig.

Fra lydpulten siger Jada ”Nu kommer jeg altså ned til jer”. Og det er lige, hvad Jada gør. Der sker nemlig det, at Jada stagediver hele vejen fra lydpulten op til scenen, alt imens hun synger og snakker lidt. Kæmpe moment. All hail the queen! Det er en genfødt Jada, der står fuldstændig empowered tilbage på scenen og takker af.

Til første ekstranummer, hittet ”Nudes”, sidder Jada med guitaristen på en stor seng på scenen. Lige idet hun tager mikrofonen op til munden for at synge første vers, kommer publikum hende i forkøbet. Jada ser helt chokeret ud og tager så mikrofonen ned, inden hun har nået at synge et ord, og lader publikum synge det første vers – og det gør de helt tydeligt og højt. Det her er et af de der ikke-planlagte moments, der er så vilde at overvære. Da omkvædet kommer, stemmer Jada i, og salen koger over.

Jada slutter af med ”Lonely”. Det utroligt dansable nummer sætter gang i en fest, og det hele slutter på toppen. ”Jeg elsker jer så meget, for satan da” slutter Jada. Og for satan da, hvor vi også elsker dig Jada. Vi elsker at føle, synge, danse og blive empowered med dig. Så ja, vi ses i Royal Arena den 11. november 2022!

I'm Back

Clean Love

H2O