Fra englekor til ravestemning

Efterklang, Musikhuset Aarhus, Store Sal

Fra englekor til ravestemning

Efterklang kan stadig overraske. Jeg har i hvert fald, selvom jeg har oplevet indie-med-mere-bandet live mindst ti gange, ikke set det komme, at der midt i deres koncert i Musikhusets Store Sal pludselig kommer cirka 50 piger og unge kvinder på scenen. Det er Sønderjysk Pigekor, og det burde egentlig ikke komme helt bag på mig, for parterne annoncerede tidligere på året et treårigt samarbejde og gav også fire fælles koncerter i Sønderjylland, men det havde jeg glemt alt om. Måske fordi koret ikke medvirker på Efterklangs nyligt udsendte, sjette studiealbum, Windflowers, der ellers byder på masser af korsang og holder det høje niveau fra samtlige forgængere.

Sønderjysk Pigekor synger lige den i forvejen flotte koncert yderligere op blandt stjernerne, da de under ledelse af Mette Rasmussen lægger smukt flerstemmigt englekor på sangene ”Hold Me Close When You Can”, ”Vi er uendelig” og ”Sedna”. Især på den helt tyste klaverballade ”Hold Me Close When You Can” er pigekoret ren vellyd som supplement til forsanger Casper Clausen og trommeslager og korsanger Emilie Espichicoque Vestergaard.

Koret fryder dog også på den vuggende ”Vi er uendelig” – som har fået nye nuancer i form af jazzet klaver fra livepianist Simon Toldam – og den langsomme ”Sedna”, der bæres af en melodisk basgang fra Rasmus Stolberg. Sidstnævnte nummer byder på et langt, spændingsopbyggende outrostykke, der føles som en dyb indånding, inden nummeret omsider puster ud. Den slags elegante musikalske detaljer er koncerten fyldt med.

Inden koret har vi fået en stribe sange fra primært Efterklangs aktuelle album Windflowers, der både rummer nogle af deres mest stille og mest udadvendte og dansevenlige sange til dato. Koncerten åbner sagte med ”Alien Arms” med sanger Casper Clausen helt tæt på mikrofonen, så man kan opfatte hvert ord og nyde alle hans fornemme fraseringer og fyldige røst, ja, nærmest hver vejrtrækning.

Udtrykket bevæger sig langsomt over mod mere og mere groove med blandt andet ”Dragonfly”, i liveversionen udvidet med moderat AutoTune og heftig koklokke fra den både velspillende og velsyngende Emilie Espichicoque Vestergaard. Det hele kulminerer i første omgang med den swingende og smittende ”Living Other Lives”. På dette tidspunkt er Casper Clausen i fuld gang med at dirigere fællesklap og -sang, inden koret kommer ind, og stemningen skifter til noget mere skønhedssøgende.

Fra kor til korledere

Senere er det bandet selv, der giver den som både kor og korledere, da de begiver sig ud i den to tredjedele fyldte sal og kaster sig ud i a cappella-introen til koncertklassikeren ”Cutting Ice to Snow”. Denne smukke, vanskelige, flerstemmige korpassage klarer de fem musikere til perfektion, og det lyder faktisk også overraskende godt, da de forsøger at få publikum med.

Efterklang har åbenbart en musikalsk fanskare, og dette sted i koncerten er endnu et højdepunkt, hvor publikum ellers er helt stille, når de ikke synger med. Der er heller ikke mange, der filmer momentet – salen er med andre ord helt nærværende. Gruppens keyboardspiller og elektronikbetjener Mads Brauer supplerer på melodika, mens livepianisten Simon Toldam har fundet en klarinet frem, og det sikrer endnu en stjernestund, inden bandet går tilbage på scenen og afslutter sangen med fuldt band.

At gruppens største hit, ”Modern Drift”, er første ekstranummer, er en smule forudsigeligt, men gør ikke den fængende sang mindre fremragende. Og det giver også god mening, at de afslutter koncerten med den sang, der også afrunder Windflowers-albummet, nemlig ”Åbent sår”, der, som titlen antyder, er på dansk, modsat resten af albummet. Og en komposition, der begynder som ballade, inden den midtvejs går over og bliver et regulært rave-nummer med hårdtpumpede beats.

Nu rejser alle i salen sig, og de bliver stående og danser koncerten ud, mens Casper Clausen er helt fremme på scenekanten og pisker stemningen yderligere i vejret, inden han og bassist Rasmus Stolberg atter går ud blandt publikum, nu iført henholdsvis farvestrålende tørklæde om hovedet og dyremaske. En afdæmpet outro binder en sløjfe på koncerten, og bandet kan atter tage imod publikums jubel.

Om Efterklang har overgået sig selv ved denne koncert, er en smagssag, men de lever i hvert fald fuldt op til deres gode livery med denne premiere på deres Danmarksturné, hvor de til en afveksling spiller for et siddende publikum. Noget, der fungerer glimrende til nuancerig musik som Efterklangs, og så kan man jo stadig rejse sig og bevæge bentøjet, hvis man får lyst. Bandets kerne alias sanger Casper Clausen, keyboardspiller og elektronikbetjener Mads Brauer og bassist og guitarist Rasmus Stolberg har denne gang skiftet ud blandt deres livemusikere, men både den jazzede tangentspiller Simon Toldam og den alsidige trommeslager og korsanger Emilie Espichicoque Vestergaard er fuldgyldige erstatninger for forgængere som Christian Balvig og Øynnn.

Skal man komme med en enkelt indvending mod aftenens ellers gennemførte show, må det være, at de ellers flotte storskærmsanimationer nogle gange forsvinder lidt bag den ellers stemningsfulde lyssætning – det er i hvert fald tilfældet fra anden række, hvor jeg befandt mig. Og så spillede bandet faktisk ikke det bedste nummer fra Windflowers, ”Mindless Center”, som de ellers har fremført live tidligere i år. Det er dog små indvendinger til en helt forrygende koncert med et af Danmarks førende indiebands, som vi heldigvis ikke har lov at beholde for os selv her i landet.

Efterklangs turné fortsætter til:

18. november 2021: Odense – Magasinet

19. november 2021: Aalborg – Musikkens Hus