Coronasange kan stadig røre, hvis det er Teitur og et bigband, der leverer dem

Teitur og Aarhus Jazz Orchestra, Musikhuset Aarhus, Store Sal

Arkivfoto

Færøske Teitur er ikke en sangskriver, der står stille, hverken bogstaveligt eller overført. Så når en pandemi rammer, og han ikke kan turnere, går han naturligvis i gang med nye sangskrivnings- og indspilningsprojekter. Således har han, siden den globale lockdown ramte sidste forår, udgivet tre ep’er (okay, den ene var vist indspillet før nedlukningen), et album (med sange på skiftevis engelsk og færøsk) og så det, som vi skal overvære en urpremiere på i aften: Sangcyklussen The Post Situation – Songs from a Social Distance, arrangeret for bigbandet Aarhus Jazz Orchestra.

Idéen blev undfanget før pandemien, men eksekveret under, og premieren skulle have været i februar, men blev udskudt grundet vinterens anden nedlukning. Men endelig sker det, på et tidspunkt, hvor coronaen atter blusser op, hvor statsministeren taler dunder mod uvaccinerede, og i en weekend, hvor der har været store demonstrationer mod nye nedlukninger og restriktioner rundt om i Europa, ja sågar gadekampe i Holland.

Der er noget mere fredeligt i Musikhusets Store Sal, som er næsten fyldt. Teitur er nærmest blevet folkeeje i Danmark, selvom det er mange år siden, han har haft et regulært hit (det var vel ”Louis, Louis” fra 2006), men det har givetvis ikke skadet at være med i Toppen af Poppen eller Fællessang – Hver For Sig.

Inden bigbandet kommer på scenen, får vi tre sange med Teitur solo bag flygelet, nemlig hans ældre numre ”All My Mistakes”, ”It’s Not Funny Anymore” og en af hans egne favoritter, ”Home”. Hans karakteristiske lyse, drengede stemme (selvom han er 44 år) står klart og fint i rummet, og han spiller ubesværet på tangenterne, selvom det går lidt op og ned i tempo. Måske skyldes det nervøsitet over den lidt højtidelige setting, men man står næsten og længes efter en dirigent, som kan holde tempoet for ham.

Sådan én kommer der heldigvis i form af Søren Møller, orkesterleder for Aarhus Jazz Orchestra. Inden Møller hæver taktstokken, fortæller Teitur lidt baggrundshistorie om sangcyklussen: Han blev inspireret af den amerikanske forfatter Roy Freirich, som sendte en mail til Teitur om, hvorfor han ikke havde sendt Teitur en bog, som han egentlig havde lovet, men han turde altså ikke gå på posthuset, mens coronapandemien hærgede, og der var også voldsomme Black Lives Matter-demonstrationer i nærheden. Og i øvrigt havde han i en periode glemt sit password til gmail, så han var virkelig afkoblet fra omverdenen. Og det blev udgangspunktet for sangene, hvor teksterne er skrevet af Roy Freirich.

Så vidt jeg kan tælle, består cyklussen af i alt 10 sange, hvor flere går direkte over i hinanden. Teitur har selv skrevet orkesterarrangementerne, og de er yderst elegante, ligesom sangene i sig selv er melodiske og velskrevne. Selvom Teiturs stemme ligger forholdsvis langt fremme i mikset, er det lidt svært at høre alle detaljerne i teksterne, som fremstår forholdsvis enkle. I åbningsnummeret hører vi om, at sangens hovedperson har glemt sit password til gmail, omtalt ovenfor, og selvom det kan virke som et noget prosaisk udgangspunkt for en sang, må man sige, at det kan være et stort problem, hvis man samtidig skal holde fysisk afstand til andre mennesker.

Krydderier i fint afstemt blanding

Musikalsk er vi ofte i balladeafdelingen, men vi får også et mere groovy uptempo-nummer, hvor Teitur igen og igen synger "I touched my face” i omkvædet – noget, som vi jo fik besked på ikke at gøre i begyndelsen af pandemien (men som alle gjorde, også Mette Frederiksen på det historiske pressemøde 11. marts 2020), medmindre man sprittede hænder bagefter. ”Everything is somewhere else”, lyder det i en anden ballade, mens det mod slutningen af sangcyklussen mere optimistisk hedder: ”There will be friends to see again”. Denne sang begynder i øvrigt med en meget smuk, perlende klaverfigur, der straks får én til at se lyset for enden af den berømte tunnel for sig, og det er også konklusionen i sidste sang: ”It’s all good”.

Flere sange har flotte trompet- eller saxofonsoloer, og i et enkelt nummer får vi endda en kreativt elektronisk bearbejdet trompetsolo, mens resten af orkestret er helt stille, og det udløser fortjent store klapsalver. Udtrykket holder en god balance mellem de mere lavmælte passager og det helt store orkesterudtræk, for selvom man har et helt bigband til rådighed, behøver man jo ikke bruge det hele tiden – hvis man har en kæmpestor krydderihylde i sit køkken, skal man jo heller ikke bare hælde løs fra alle hylder, når man laver mad, hvis man vil have et velsmagende resultat.

Sangcyklussen The Post Situation – Songs from a Social Distance varer omkring 55 minutter og udløser fortjent stående applaus. Selvom man skulle tro, at vi efterhånden er blevet trætte af både corona og sange om corona, virker disse nye sange vedkommende, måske fordi de er så musikalsk gennemarbejdede.

Herefter får vi et enkelt ekstranummer, en meget flot arrangeret orkesterversion af et af Teiturs glansnumre, titelsangen fra albummet The Singer, en sang, Teitur normalt fremfører a cappella. Med Aarhus Jazz Orchestra i ryggen indfinder gåsehuden sig endnu hurtigere end normalt, og den kommer nærmest på overarbejde under Teiturs afsluttende høje tone i afslutningsreplikken ”I sing to be loved”.

Teitur bliver også elsket i aften, på trods af at han ikke synger nogle af sine mest kendte sange som ”Louis, Louis” og ”Josephine”. Indtil videre er dette en enkeltstående begivenhed, men sangene på The Post Situation er allerede indspillet, endda i Aarhus Domkirke, og de udkommer på et tidspunkt i en ikke for fjern fremtid. Jeg glæder mig meget til at høre det indspillede resultat. Til den tid er Teitur sikkert allerede i fuld gang med et nyt projekt.

Hør nogle af de nye sange nedenfor

All My Mistakes (Teitur solo)

It’s Not Funny Anymore (Teitur solo)