Hymns From Nineveh lader LED-lyset brænde i mørket

Hymns From Nineveh, Musikhuset Aarhus, Rytmisk Sal

Arkivfoto fra Musikhuset Aarhus, maj 2021

For ti år siden udkom en af de allerbedste danske juleplader, jeg kender til – julemusik er dog ikke min spidskompetence – nemlig Hymns From Ninevehs Endurance in Christmas Time. Siden har gruppen spillet sangene til julekoncerter stort set hvert år, ofte i kirker, og i dette jubilæumsår har albummet så fået en dansksproget efternøler på samme høje niveau, Julekassen. Nu er gruppen under ledelse af sanger og sangskriver Jonas H. Petersen så draget på turné med lige dele dansk- og engelsksprogede julesange på sætlisten.

Touren havde premiere torsdag aften i Vor Frelsers Kirke i Aalborg, hvor GAFFAs anmelder dog måtte udgå grundet nær kontakt med en covid-smittet. Testen viste negativ, men på det tidspunkt var koncerten overstået, og Hymns må derfor anmeldes dagen efter, hvor det er Musikhuset Aarhus, der lægger rammer til. Et fornemt sted, men en rigtig kirke ville dog have været at foretrække. Til gengæld er scenen fyldt med lyskæder, store papirjulestjerner, broderede juleduge under keyboardene, små englefigurer og instrumenter påhængt med hjerter og klokker. Rytmisk Sal er næsten fyldt, og Hymns From Nineveh må siges at have en bred fanskare, for her er alt fra teenagere over midaldrende til pensionister.

Hymns From Nineveh har altid haft kristne symboler og referencer i sine sange, så at gruppen har kastet sig over julemusikken, giver god mening. Det nye julealbum er, fortæller Jonas H. Petersen fra scenen, skrevet under forårets anden coronanedlukning, hvor han, selvom det ikke ligefrem var sæson, fik lyst til at skrive endnu en række julesange, da julen for ham er en konstant i en uforudsigelig, foranderlig verden.

Første halvdel af koncerten er en gennemspilning af hele albummet Julekassen fra ende til anden, bortset fra afslutningssangen, der – meget lille spoiler alert – ikke overraskende dukker op som ekstranummer. Også på dansk er Jonas H. Petersen en fremragende tekstforfatter, hvor albummets indledende ballade af et titelnummer både indeholder meget hverdagsagtige udtryk som ”LED-lyskæde” og ”Jesusbarnet tegnet på en vatrondel” og den noget mere højstemte proklamation ”Jeg tror, miraklerne sker”. Mange af de velskrevne tekster handler om at komme gennem et mørke og håbe på lyset forude, både helt bogstaveligt, når solhvervet kommer ved juletid og begynder at jage vintermørket bort, og mere overført, når afdøde venner og familiemedlemmer bliver mindet og hyldet.

Jonas H. Petersen er også en imponerende vokalist, der i sangene bevæger sig fra det temmelig dybe leje op i det lyse register til decideret falset på ubesværet vis, så også her spiller lys og mørke op mod hinanden, ligesom det gør både tekstmæssigt og musikalsk. Og nå ja, så er han også en ferm melodimager, hvor især en af Julekassen-albummets mest dansable og poppede sange, ”Stop Loss” – endnu et prosaisk udtryk hentet fra aktieverdenen – har klare hitkvaliteter takket være det indledende, yderst iørefaldende synthtema, som Petersen selv nynner ind over.

Musikalsk spiller Petersen akustisk guitar på cirka halvdelen af sangene, og ellers har han fem personer omkring sig, hvoraf hovedparten er mangeårige samarbejdspartnere: Jakob Brixen på el-guitar, harmonika, banjo, piccolofløjte og kor, Nikolaj Paakjær på keyboard og kor, David Blomqvist på bas – og en fed bassynth i ”Stop Loss” – keyboard og kor, Carl Andreas Brixen på trommer og slagtøj og så den nye dreng i klassen, Petersens producer Sebastian Autzen på keyboard, tværfløjte og kor. Den store instrumentpark sikrer et alsidigt lydbillede, hvor det ofte er tangentinstrumenterne, der fører an i det melodiske, mens banjo og tværfløjte er lækre ornamenteringer.

Højdepunkterne står i kø som kunder til den Black Friday, som har hærget udenfor. Ud over førnævnte ”Stop Loss” skal også den Lars H.U.G.- og kvantefysik-inspirerede ”Den ensomme atom” fremhæves blandt de danske sange. Også det nummer er en af de mest energiske bordbomber fra Julekassen, som ellers også rummer mange ballader. Efter de danske sange får vi en del af Endurance in Christmas Time, hvor den vuggende ”Colour Bird” skal fremhæves med Jakob Brixen på piccolofløjte og Sebastian Autzen på tværfløjte. Der er noget afrikansk klingende over sangen, og Petersen er da også vokset op delvis i Botswana.

Under ekstranumrene vender vi tilbage til det danske sprog og et brud med julesangene i form af et par numre fra Hymns From Ninevehs forrige album, Sindets asyl, deres første på dansk. Tematisk befinder vi os dog i nærheden af julen, nemlig vinteren, men vi slutter med en tur til efteråret og den smukke kærlighedssang, ”Kastanjer”. Man får det indtryk, at Jonas H. Petersen kan skrive sange om alle årstider og højtider, og det skal han bare blive ved med.

Mens han synger Julekassens afslutningsnummer, den sonetkrans-inspirerede og både form- og indholdsmæssigt meget velskabte ”Et uslukkeligt lys”, vifter han rundt med en lyskæde (sikkert LED-lys), så det nærmer sig det corny, men alligevel sider man tilbage med følelsen af, at Hymns From Nineveh virkelig er det skud lys, vi har brug for i mørket. Jonas H. Petersen & Co. skal være velkommen til at udgive et nyt julealbum igen om ti år, og ellers til at spille disse sange hvert år indtil da.

Hymns From Ninevehs turné fortsætter til:

27.11.2021 Dexter, Odense

05.12.2021 Store Vega, København