Hedningarna
Karelia Visa

Hedningarna: Karelia Visa

Album / Silence / MNW
Udgivelse D. 07.06.1999
Jens Villy Pedersen

1: Hedningarna (89), 2: Kaksi (92), 3: Trä (94), 4: Hippjokk (97), er.forløberne og forudsætningen for dette mesterværk. Som.forarbejde har Hedningarna rejst i grænseområdet mellem Finland og.Rusland på jagt efter den gamle karelske sangtraditions kerne. Senere har.de smeltet deres oplevelser sammen med deres egen særegne måde at.arbejde med folkemusik på. Deres rødder i svensk og finsk.folkemusik, deres fordybelse indenfor traditionelle former som polska og.runosang, og erfaringerne fra eksperimenter med lyd, sampling og anden moderne.musikteknologi giver den helt specielle magi, der hæver musikken.genrebetegnelser. Karelia Visa samler trådene fra Hedningarnas tidligere.produktioner: fra akustisk instrumentalmusik, over samarbejdet med de finske.sangerinder og til tekno og trance musikken på Hippjokk. Musikken er.enkel og rå som de uhøvlede fyrretræsplanker de har bygget.deres finurlige instrumenter af: drejelire, moraharpe, slagbordun,.sækkepibe, fløjter, m.m., og som noget nyt har en harmonika.fået et meget fint rum med sin durbaserede musik, i et forholdsvis.molpræget musikunivers. Veli: starter med en groovy basgang med lyden af.fodtramp som rytme. Efter en afdæmpet violinmelodi er der dynamikskift.til trommer og samplede didgeridoo lyde. Power på sangen. Fløjte.melodi. Groovy fedt sväng. Hedningarnas eget grymma sväng. Mit Min:.Her bruger de tricks fra den arabisk/mellemøstlige musik:.håndklap, gnawa lyd, darbuka. Utrolig skæve akustiske lyde. Gnawa.bas groove. Sangimprovisationer. Neidon Laulu: Basgroove. Kult. Trance. Laid.back. Der er ikke noget de skal nå. Ingen smarte riffs, eller kringlede.melodier. Enkelt. God tid. God lyd. Absolut deres bedste cd blandt en stribe af.gode cd'er.