Shazz
Shazzm

Shazz: Shazzm

Album / Batignolles Square / Sony Music
Udgivelse D. 07.06.1999
Mark W. Lewis

Paris er smeltedigel for tidens mest funkende, dunkende og svingende house..Daft Punk var blot ét destillat af mange, men var nok i høj grad.medvirkende til, at der - også fra de store pladeselskaber - blev.fokuseret på lyden fra byernes by. Housemusik er designet til fest:, en.tung bass, et repeterende beat, de fleste kan være med, og så.ellers discodascolir: lidt funk, lidt salsa, lidt sang osv. Det simple koncept.spænder fra det jazzede og fisede over optempo disco til det minimale og.hårdtbankende - afhængig af, hvor langt man er nået i.intensitet på dansegulvet. Og det er nok et.temperamentspørgsmål, hvor langt ud på fløjene, man.vil gå. Shazz leger med jazz og poleret, mavevridende MTV-R&B,.så det driver. Jeg skal ikke gøre mig klog på om saxofon-.eller klaversoloerne er gode eller dårlige, blot konstatere, at de er der.og medvirker til at gøre udtrykket poppet på en svulstig og ikke.særlig kropsnær måde. Aline in Wonderland med den lovende.undertitel 11 original house tracks from Paris er skridtet videre mod det mere.dansable, men det er som at 70'er-discofunk-nostalgien en gang imellem tager.magten fra de forskellige dj's (og vi elsker det jo!) og lyden lige lovlig.Village People-agtig med, hvad der høre sig til af overgearede.blæsere, guldkædekor og pornoorgel. Skal man virkelig sendes.afsted, er det Cassius, man bør invitere i huset. Duoen består af.bl.a. Philip Zdar, der var den ene halvdel i Motorbass, som de frankofile.husker tilbage på med glæde. Musikken bygges op til ekstatiske.højder gennem det monotone beat, der hårdt rammer hjerterytmen,.samples fra svundne diskoteker indarbejdes på syntetisk, technoid vis:.flagerende guitar- og orgelriffs og stumper af sang bliver et signal om.nærvær i en flimrende verden på kanten af år 2000.