Peter Green Splinter Group
SoHo Session

Peter Green Splinter Group: SoHo Session

Album / Kavan
Udgivelse D. 29.04.1999
Peter Widmer

Grundlæggeren af Fleetwood Mac, den gudsbenådede guitarist, sanger.og komponist Peter Green, har haft et hårdt liv. Siden Peter Green forlod.musikbranchen i 1970, har han været langt ude i tovene, men for et par.år siden begyndte han at spille igen via et frugtbart samarbejde med det.velspillende bluesband Splinter Group, og med dette orkester har Peter Green.fået et come-back. I dag består Splinter Group af Nigel Watson.(g/vo), Roger Cotton (keyb./vo), Neil Murray (b) og Larry Tolfree (dm). Peter.Greens kollaboration med Nigel Watson og Splinter Group kulminerede sidste.år med den stærkt kritikerroste akustiske studie-CD The Robert.Johnson Songbook. Sidste år indspillede Peter Green og Splinter Group.så det nu foreliggende live dobbelt-album SoHo Session, der.består af 19 numre. Albummet blev indspillet for et begejstret publikum.på Ronnie Scott's, der ligger i Frith St. i London-kvarteret SoHo. Der.spilles afdæmpet, men med kompetence, spilleglæde og energi. Nigel.Watson bidrager med ét nummer, Indians. Dét skulle han.ikke have gjort. Til gengæld får man Peter Green klassikere som.Black Magic Woman, Albatros og The Supernatural godt.garneret med masser af Greenske guitarkrøller. Desuden.høres fire velafleverede numre fra The Robert Johnson Songbook.samt to andre Robert Johnson-kompositioner, nemlig Travelling Riverside.Blues og Steady Rollin' Man., og så er der er numre af bl.a..Otis Rush. Peter Greens tusmørkevokal, der næsten lyder 'sort'.høres på de fleste numre, og dét at alle musikere er i.hopla, skinner klart igennem. Et absolut gedigent album, der dog godt kunne.have trængt til lidt mere nytænkning. Og så ville det.være rart, om Peter Green kunne komme så meget på.mærkerne, at han begynder at komponere igen.