Suede
Head Music

Suede: Head Music

Album / Nude / Playground
Udgivelse D. 29.04.1999
Jan Opstrup Poulsen

Efter mesterværket Coming Up fra 1996 knytter der sig selvfølgelig tårnhøje forventninger til Suedes nye album Head Music. Og lad det være sagt med det samme; Suede er hverken faldet af på den, gået techno eller i tomgang. Head Music når måske ikke de ekstatiske højder på Coming Up, men mindre kan bestemt også gøre det. Albummet er spændt til bristepunktet af den velkendte aggressive stil, som Suede gerne lægger for dagen, når de afleverer en sang. Her er den skrapt kantede guitarrock nådesløs effektiv i sine virkemidler og den totale indlevelse en selvfølge. Suede spiller videre på drømmen om evig glamour, hvor Brett Anderson krukker sig brillant gennem sange om fantaster, fortabt ungdom og sørgelige eksistenser. Guitaristen Richard Oakes, der overtog pladsen fra Bernard Butler på Coming Up, spiller også med en knivskarp præcision, hvor de susende og tunge guitarer er med til at tegne billedet af Suede som de ypperste glamrockere. Ellers er det stor melodisk tæft og snilde, der gør de ganske enkle sange på Head Music til små funklende perler. I den hårdt kantede Can't Get Enough og den rå Elephant Man bliver der fyret op under den efterhånden klassiske Suede-glam, der er en Marc Bolan værdig. I store træk har Head Music fået et mere groovy og pumpende beat og har fjernet sig lidt fra de små popsange, som var i centrum på Coming Up. Rummet er blevet større, og specielt Brett Andersen folder sig ud i en lang række grandiose og atmosfæriske popballader, der i den grad tegner albummet. Den absolutte éner på albummet er dog den sødt underdrejede She's In Fashion, der er drømmepop af helt egen klasse. Head Music er aktuel rockmusik, når den er mest engelsk og sensuel. Den er endnu en melodisk kraftpræstation fra et af de bedste engelske rockbands i 90'erne.