Edgar Winter
Winter Blues

Edgar Winter: Winter Blues

Album / Eagle / Playground
Udgivelse D. 02.08.1999
Peter Widmer

Sangeren og multiinstrumentalisten Edgar Winter har en bror, der hedder.Johnny, og det var i dennes orkester, at Edgar Winter først kom frem i.rampelyset sidst i 1960'erne. Edgar Winter, der er inspireret af bl.a. rock,.pop og blues m.m., havde en kortvarig storhedstid i 1970'erne med sit.populære R&B/soul band, White Trash, og senere The Edgar Winter.Group, der bl.a. talte guitaristen og produceren Rick Derringer. Edgar Winter.slog sig gradvist på at skrive soundtracks til diverse film og har.også været i berøring med reklamebranchen. I de sidste tre.år har der været stille om Edgar Winter, men nu er der endelig nyt.fra manden med den vidtspændende vokal, som den f.eks. høres.på Winters ode til konen, You Are My Song, det Earth, Wind &.Fire-lignende finale-nummer. Edgar Winter har forfattet både tekst og.musik til syv skæringer, og står som hovedkomponist også for.de resterende tre. Der er prominente gæster på denne cd; bl.a..høres både The Legendary White Trash Horns og The Nu'Orlins.Dixieland Horns på diverse numre. Fire af dette albums ti skæringer.kunne undværes; bl.a. It's Only Money, der i øvrigt synges af.eks-stjernen Eddie Money. Tingene fungerer bedst på de blues- og jazz.funderede skæringer: Det akustiske startnummer Good Ol' Shoe er ganske.fremragende og nede på jorden, og det samme gælder Nu'Orlins, der.bl.a. synges af selveste Dr. John. 'Boogie-blues' nummeret Texas rykker.virkelig, og den forrygende On The Tip Of My Tongue sidder lige i skabet med.funklende slide-guitar ved Johnny Winter. Men det bedste nummer findes i form.af Winter/Derringers langsomt swingende 'blues-jazz'-skæring White Man's.Blues, med flot guitararbejde fra Derringer og med fin selvironisk tekst om det.at være albino, som både Edgar og Johnny Winter er kategoriseret.som. Winter Blues er et sympatisk, men lettere plettet bekendtskab..