Groupa
Lavalek

Groupa: Lavalek

Album / Xource / MNW
Udgivelse D. 29.09.1999
Jens Villy Pedersen

Sammen med Filarfolket var Groupa et af de orkestre, der var dynamo i den.svenske folkemusik/roots-revival, og eftersom svenskerne var de første,.var Groupa også en af inspirationskilderne for andre af 90'ernes nordiske.folkemusik-fusionsgrupper. De har altid været meget instrumentalt.funderet, men havde på Månskratt fra 1990 Lena Willemark med.som sanger. Siden sidste album Imeland er den gamle garde,.bestående af Mats Eden på violiner, Jonas Simonsen på.fløjter og Rickard Åstrøm på keyboard, suppleret af.den norske percussiontroldmand Terje Isungset og sangerinden Sofia Karlsson..I gamle dage var man bange for, at synthesiseren og sampleren skulle erstatte.andre instrumenter. Sådan er det ikke gået - folk filer og klimprer.stadig løs på deres skæve instrumenter. Rickard.Åstrøm har dog arbejdet meget med denne 'legen et andet.instrument' og har vist sig som en virtuos på for eksempel.keyboardfingerede tablatrommer. Med et dybdegående kendskab til de.valgte, 'rigtige' instrumenter formår han at give det akustiske.lydbillede en diskret dybde, eller også skaber han kontrast ved at tonse.løs med et fræsende hammondorgel, som det sker i Mats Edens nummer.Lavalek. Sangen oser af anarkistisk tresser-hammondhørm og.skæve baslinjer under violin/fløjte-melodien, som går over i.en flagrende fløjtesolo med lydeffekter. De instrumentale numre sprudler.af leg og idéer, som får plads i et rum, der måske har mere.til fælles med jazzen end folkemusikken. Kontrasten er de sangbaserede.numre, som giver en ramme for melodier og improvisationer på denne cd,.som er den rene fryd..