Picnic
In Concert

Picnic: In Concert

Album / Ninth World Music / VME
Udgivelse D. 02.11.1999
Peter Widmer

Siden 1983 har det anarkistiske Århusforetagende med den Cpt..Beefheart-inspirerede sanger J. P. Krogh i spidsen gjort div. koncertscener.usikre både i Danmark og i udlandet. Med indspilningsdebuten i 1985.Picnic Five ('Pingvinpladen') satte gruppen en helt ny standard i dansk rytmisk.musik med deres blanding af punk og avantgarde-jazz. Den meget roste.efterfølger Barking up the Wrong Tree bragte gruppen stor anerkendelse.mens den efterfølgende fuldlængdeudgivelse Reverse Ahead af mange.hardcore fans blev betragtet som noget af en kommerciel størrelse..Stilen var da blevet mere funky med inspiration fra bl.a. hiphop-musikken..Kritikerros fik den dog, og det samme gjaldt Lemming Nation og Galdiator.á Go Go. Men kommerciel succes har Picnic aldrig opnået, og dog.har gruppen med skiftende besætninger kompromisløst og.ufortrødent fortsat ad deres helt egne og helt originale, kaotiske.musikalske veje. Og dét skal de have ros for. På dette live udspil.får Picnic hjælp af bl.a. T.S. Høeg, der f.eks. høres.på altsax i den dejligt kakofoniske Dilemma fra Barking..., her udvidet.fra 1:37 til 3:13 min. Den flotte og vildt syrede Bang Bang Shoot Shoot fra.Reverse Ahead har her fået en ny drejning og er udvidet med mere end to.min. i forhold til studieudgaven. Den næsten lyriske og relativt.afdæmpede Sweet Death fremstår som en rolighedens ø i.Picnics vildt brusende og unikke musikhav, der bestyres af en flok superdygtige.musikere, de fleste andre musikudøvere nok vil have særdeles.svært ved at følge med. Picnics musik er absolut ikke for enhver,.men vil man ind i gruppens frodige univers, er denne CD et godt sted at starte..Vi skal være stolte over at have et så sprudlende orkester som.Picnic iblandt os; et band, der har deres helt egen niche - også set i.internationalt lys. Troels Bech har bl.a. produceret, og dét er han.sluppet godt fra. Døgnfluelyd vil forgå; måtte Picnic.bestå!.