Philip Bailey
Dreams

Philip Bailey: Dreams

Album / Heads Up / import
Udgivelse D. 02.11.1999
Morten Buschmann

Earth, Wind and Fire har i mange år lovet, at 'der snart kommer en.jazz-plade'. Nu gør forsanger Philip Bailey - ifølge ham selv -.så idéen til virkelighed. Dreams - udgivet på et lille tysk.selskab er bare ikke dén gennemførte jazz-cd, jeg havde set frem.til. Ekvilibristerne er ellers til stede: Amerikanske superstars som Randy.Brecker, Gerald Albright, Kirk Whalum og ikke mindst Pat Metheny skulle.være garanter for knap så poppet musik, som disse ti numre. Metheny.medvirker på det næstbedste nummer Sometihing to remind you. Med.sin .legendariske jazzchorus-lyd lyser han op på et ældre.Mays/Metheny-nummer, der her er om-arrangeret til en yndig R&B-ballade. Pat.Metheny er stor E,W & F-fan, men kombinationen bliver ikke til noget.legendarisk. Faktisk er Dreams hovedsagelig en soul-udgivelse, dog med den.undtagelse, at Philip Bailey synger lidt flere bøjede soli via sit.varemærke - .falset -stemmen, end vi er vant til. Han når dog aldrig de himmelske.højder, og brøler aldrig den rigtig hårde bebop,.desværre..Blot to regulære swing-ting er røget ned på den roterende:.Klassikeren Masqurade is over med Gerald Albright på klassisk natklub-sax.er pladens bedste nummer. Og det andet, Are we better now, glimrer via en god.årgangs piano og moog-solo af George Duke. .Dreams er ikke en dårlig udgivelse, faktisk vrimler det med fine nutidige.R&B-sange. Alligevel frydes jeg altmodisch over den gamle E,W &.F-ballade, Sail away og Van Morrisons Moondance. Men altså ikke den store.Coltrane/Miles/Parker-påvirkning, som Philip Bailey ellers altid har.erklæret sig stor fan af..