Madonna
Music

Madonna: Music

Album / Maverick
Udgivelse D. 13.09.2000
Jan Opstrup Poulsen

Efter det vellykkede togt udi de nye elektroniske rytmer på Ray Of Light har Madonna naturligt nok fået endnu større appetit på tidens dansescene. Music er derfor Madonnas frie fald i technoens mest farverige og dansable afdelinger, hvilket hun klarer med bravur. Selv om Music i den grad er en musikalsk opfølgning på Ray Of Light, er albummet på mange måder mere homogent i sin totale overgivelse til dansegulvets ekstasevridninger. Music er så absolut er rendyrket dancealbum, hvor den enkle popsang er den røde tråd. Madonna virker musikalsk betydeligt modnet og fuldstændig afklaret i sine musikalske pejlinger. Til gengæld har Music ikke sin forgængers forsigtige eksperimenter, der var styret af en uskyldig nysgerrighed. De mere mørke og poetiske sider, som Madonna så yndefuldt åbenbarede på Ray Of Light, er ikke helt så fremtrædende på Music, selv om hun flere steder sætter tempoet i laveste gear og på smukkeste vis synger melodien frem i sangene, som det sker på What It Feels Like A Girl, der står som et af albummets smukkeste øjeblikke. Music er nærmere en opdateret Like A Virgin, der med sin drilske og sødmefyldte pop er rendyrket hitfikseret på mest overbevisende facon. Albummet har ganske enkelt et fremragende drive over sig, hvor der bliver jongleret med de elektroniske virkemidler, så det fremstår som den rene leg. Bortset fra lidt elektronisk stemmeforvrængning på dårligste Cher-vis, er den elektroniske dansemusiks virkemidler som vand på Madonna bundsolide melodimølle..Det er samtidig ganske forunderligt at høre en så markeret popsangerinde blive blødere i de vokalmæssige kanter og stadig i højere grad lade sangen tage den musikalske styring. Music er i det hele taget lyden af en meget glad og bestemt også toptunet Madonna.