Radiohead
Kid A

Radiohead: Kid A

Album / Parlophone / EMI-Medley
Udgivelse D. 05.10.2000
Finn P. Madsen

Nogle storslåede keyboard-anslag flyder ud i begge højttalere, fra højre kommer en kludret vokal, mens en stammende stemme fra venstre bryder ind : "Ich gehe nicht" for til sidste at ende op med Thom Yorke, der klynker "Everything in its right place" i nummeret af samme navn. Synes du, det lyder mærkeligt, så vent, til Radioheads første album i det nye årtusinde, Kid A, har spillet færdig. Efter succesen med OK Computer kunne Oxford-kvartetten have valgt at holde skansen med flok nye kendbare sange. Men hvorfor det, når man selv føler, at ens evner rækker længere, end der kan sættes grænser. Hvad Radiohead har gjort på Kid A, minder meget om det, Talk Talk gjorde med deres mesterlige Spirit Of Eden. Efter at have opnået succes både kommercielt og kunstnerisk rejser man musikalsk ud i nogle ekstremer og skider hul i både salgstal og gode anmeldelser. At følge ens hjerte for at nå nogle yderzoner uden at stille sig selv tilfreds, hedder det. Og det er nøjagtigt, hvad Radiohead har gjort på Kid A, der har taget sit navn fra et computerprogram med børnestemmer. Det ambient-beslægtede titelnummer består blot af nogle keyboard-anslag, en masse maskinel cut-up-teknik og Yorkes komplet uforståelige vokal. Først på det fjerde nummer, den store, orkestrale How To Disappear Completely, får den første guitar lov til at melde sin ankomst. Det er et af de få numre, hvor Radiohead minder om sig selv. Men bandet får hurtigt igen al identitet pillet væk på det Brian Eno-påvirkede instrumentalnummer Treefingers, hvorefter Thom Yorke på den kradse Optimistic med skarpe guitartoner og cirklende trommer fremsiger "I’ve lost my way / I’ve lost the scene". Et udsagn, der er på nippet til at være sandt, hvis det ikke lige var for den smukke afslutter Motion Picture Soundtrack med pumpeorgel og eventyr-agtige harper. Kid A skal høres igen og igen, hvis han skal vokse sig stor. Trods det er Kid A et utilpas barn sat i verden af et band, der nægter at indordne sig under den kommercielle musikalske dagsorden.