Paul McCartney
Driving Rain

Paul McCartney: Driving Rain

Album / EMI-Medley
Udgivelse D. 12.11.2001
Jan Opstrup Poulsen

Driving Rain er eks-beatlens første studiealbum i fire år, men til gengæld fedter Paul McCartney ikke med sangene på albummet, der har hele 15 nye kompositioner med en samlet spilletid på over en time. Han fedter bestemt heller ikke med spilleglæden på Driving Rain, der udmærker sig ved en skrabet produktion og et velsmurt amerikansk hold musikere som backing band.
Driving Rain er indspillet i Los Angeles og bevidst fra Paul McCartneys side holdt i en enkel form, hvor sangene vitterlig bliver spillet direkte. Det giver den gamle cirkushest et tiltrængt skud vitalitet, men flytter ikke fokus fra den kendsgerning, at hans kompositioner har set bedre dage.
På albummet er der selvfølgelig en række regelrettede rock’n’roll-sange, der uden den store slinger bliver afleveret sikkert og effektivt, uden at man på noget tidspunkt kommer op af stolen. Det er af ufravigelige årsager altid påtvunget disse aldrende ikoner at spille den enkle og ægte vare, som de fleste andre spiller mindst lige så godt. Så er det absolut at foretrække en sødladen og gerne lettere vammel Paul McCartney. Det har altid været den søde musikalske tand, der har gjort Paul McCartney til den moderne pophistories største ballademager. Derfor er Driving Rain også mest tiltrækkende i de glade og ubekymrede Tiny Bubble og There Must Have Been Magic, mens han kun for alvor viser originalitet i den lille og fine countrysag Your Way.
Store dele af Driving Rain lyder for meget af et døende ekko fra en temmelig velkendt fortid, og 15 sange kan albummet overhovedet ikke bære. Der er en del løse ender, og enkelte sange lyder decideret som det rene tidsfordriv. Men har man alderen er det sikkert ganske sjovt at mindes Beatles’ indiske inspiration på Riding Into Jaipur, som Paul McCartney har genfundet på en ferietur til Goa.