Kitty Wu: Train, Århus

Kitty Wu, Train, Århus

Kitty Wu: Train, Århus

Billede: Martin Dam Kristensen

Torsdag d. 20. marts var ikke kun dagen, hvor USA indledte sin krig mod Irak. Der skete også fredeligere og behageligere ting, såsom Kitty Wus turnépremiere oven på det stærkt anmelderroste album "The Rules Of Transportation" på Train i Århus.

Roserne havde dog ikke fået folk til at strømme i hobetal til Train - spillestedet med plads til 800 personer var vel kvartfyldt. Måske var folk til fredsdemonstration (i så fald en godkendt undskyldning), men sandheden var nok snarere, at Kitty Wu ikke har fænget hos de bredere masser - endnu, fristes man til at skrive. For deres skiftevis melankolske og småaggressive guitarrock med tænksomme tekster er af den type, der skal lyttes intensivt til gentagne gange, for at den begynder at krybe ind under huden. Til gengæld bliver den så hængende dér i tilsvarende længere tid, og det skulle ikke undre mig, hvis Kitty Wu bliver større i den kommende tid, og måske også et af de næste indslag i tidens behagelige hype af dansk rock i udlandet.

Kitty Wu syntes også upåvirkede af det halvslappe fremmøde og kastede sig hovedkuls ud i at fremføre deres sange, som til tider er lidt komplekse både rytmisk, melodisk og harmonisk. Den fire mand høje gruppe med den klassiske besætning sang/guitar, guitar (plus lidt synth), bas og trommer kunne uden at tilføje ekstra mandskab snildt reproducere den af og til fyldige lyd fra gruppens to album, og i det hele taget er Kitty Wu et særdeles velspillende band med en habil sanger i Robert Lund, og også lyden var fornem på Train.

Sætlisten var ikke overraskende primært baseret på det nye album, der faktisk blev spillet i sin helhed - inklusive det slet skjulte bonustrack "Papercut" - bortset fra den ellers meget smukke ballade "Punch-Drunk". Måske fordi dén sang er klaverorienteret, hvilket ikke passede til aftenens instrumentering. Lidt en skam. Resten af sættet udgjordes af fire sange fra Kitty Wus to år gamle og også udmærkede debutalbum "Privacy". Altså småt med overraskelser, men solid musik.

01 "This Building Is On Fire"
02 "Those Who Got Away With It"
03 "Everyone In This Room Is Guilty"