Michael McDonald: Vega, København

Michael McDonald, Vega, København

Michael McDonald: Vega, København

Anmeldt af Morten Buschmann | GAFFA

Billede: Steen Donsby

Min yngre hustru blev tilbudt en billet til "Sølvræven", den aldrende eks-Doobie Brothers-forsanger. "Nej, tak - jeg gider kun se nulevende kunstnere." Men Michael McDonald var i dén grad i live, og hans legendariske stemme funklede, som om årene ikke havde sat sine spor.

Turnéen skal bakke et nyt album op med genindspilninger af gamle Motown-sange, og McDonald åbnede da også med Stevie Wonder-balladen "I Believe". Stærk forfulgt af hans egne "Sweet Freedom" og "I Keep Forgettin"(desværre eneste sang fra "If That’s What It Takes"-albummet). Og dét var en god idé, for det var hans gamle hits, det midaldrende publikum var kommet for at høre. Spredt ud over hele koncerten var der indlagt cirka 9-10 Motown-klassikere - ikke af den mest gennemtyggede slags, men alligevel var det underligt, at McDonald havde kastet sig over dem. De blev ikke tilføjet noget som helst nyt, og hans moderat velspillende band fik ikke noget ud af de gamle travere.

Til gengæld spillede den 51-årige Michael McDonald rigeligt af sine egne hits, og en afdeling med ham selv alene ved keyboardet var absolut højdepunktet ved showet. Afslutningen med bl.a. flere Doobie Brothers- hits og klassikeren "What A Fool Believes" fik publikum helt op på kogepunktet og reddede en aften med al for megen Motown-fantasiløshed. Michael McDonalds stemme (og hans imponerende sølvgrå manke) er stadig i topform og helt i særklasse. Gid han dog bare havde holdt sig helt til sit eget store gamle katalog med evergreens - i stedet for at tygge på andres.

Michael McDonald spiller igen i aften, 12. maj på Amager Bio